Sveriges naturbruksgymnasier tävlar i SM i nedbrytning

Publicerad: 03 juni 2021

SLU RådNu och LRF inbjuder Sveriges naturbruksgymnasier att tävla mot varandra i SM i nedbrytning. Vårterminen slutar nu med nedgrävning av tvättlappar, och när skolan börjar igen till hösten är det dags att se vad som finns kvar att gräva upp. Naturbruksgymnasier från Västerbotten i norr till Skåne i söder deltar.

2020 arrangerades det första SM i nedbrytning av SLU RådNu och LRF. Det var då öppet för alla som ville delta, och omkring 600 tvättlappar grävdes ner landet runt. Ursprungsidén kommer från USA, där utmaningen ”Soil your undies” handlar om att gräva ner kalsonger i samma syfte. Ju mindre som finns kvar efter några månader nere i marken, desto bättre är jordhälsan.

– Syftet med SM i nedbrytning är att öka intresset och kunskapen kring hur viktig jordhälsan är, och vad vi kan göra för att bevara och förbättra den. Genom tävlingen får Sveriges naturbrukselever på ett konkret och lustfyllt sätt en väldigt tydlig bild av detta, säger Jenny Höckert, forskare på SLU RådNu i Skara, en av initiativtagarna till SM i nedbrytning.

God jordhälsa handlar om biologisk aktivitet i jorden, med maskar och ett myllrande mikroliv som bidrar till den nedbrytning som gör växtnäring tillgänglig för grödorna. Marken behöver ha god mullhalt och vara porös för att syre och vatten ska kunna finnas i lagom halter.

– Eleverna på naturbruksgymnasierna är morgondagens lantbrukare som ska odla livsmedel till oss i framtiden. Med ett helt odlarliv framför sig kommer de försörja oss till och med bortom 2050. Hur de sköter marken och lagrar in kol med mera får avgörande betydelse på flera sätt, säger Markus Hoffmann, LRF.

Varje tävlande lag i SM i nedbrytning får under vecka 23 gräva ner två tvättlappar i bomullstyg tio centimeter ner i marken. Eleverna uppmanas att ”tänka extremt” för att sedan kunna dra slutsatser av hur olika resultaten blir om man gräver ner sin lapp i skogsmark, i en sandås eller på en åker. Inspiration på vägen är Jordbruksverkets app Hur mår min jord? och ett tiotal filmer från projektet Goodla.

Jenny Höckert, forskare, SLU RådNu i Skara
jenny.hockert@slu.se, 070-259 91 00