Ympningsforskare fortsätter som Wallenberg Academy Fellow

Publicerad: 20 december 2022
Foto på Charles Melnyk

Ympning är en välkänd teknik inom trädgårdsodling och praktiserades redan i antiken. För fem år sedan kom Charles Melnyk till SLU från universitetet i Cambridge som ”Wallenberg Academy Fellow” för att ta reda på de biologiska mekanismerna bakom framgångsrik ympning. Nu har han fått stöd till ytterligare fem års finansiering.

Wallenberg Academy Fellows är den största privata satsningen på unga forskare i Sverige. Förutom att ge de främsta unga forskarna långsiktiga resurser, som innebär att de kan koncentrera sig på sin forskning, bidrar programmet till en ökad internationalisering av den svenska forskningsmiljön. Efter den första periodens slut har forskarna möjlighet att söka stöd till ytterligare fem års finansiering, vilket nu alltså har beviljats i Charles Melnyks fall.

Läs mer om Charles Melnyks forskning och programmet Wallenberg Academy Fellows hos Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse:

Charles Melnyk, universitetslektor
Institutionen för växtbiologi