Mer kunskap om havet som resurs - Öppet fartyg i Stockholm

Publicerad: 14 april 2022
Svea

I närvaro av H.K.H. Kronprinsessan Victoria öppnar de svenska forskningsfartygen R/V Svea, R/V Skagerak och S/V Ocean Surveyor för besök. Fartygen ankrar upp utanför Fotografiska museet vid Stadsgårdshamnen i Stockholm den 9 till 11 juni.

Klimat- och miljöförändringar påverkar allt liv på jorden och vi behöver mer kunskap om havet som livsviktig resurs för att kunna fatta hållbara beslut. Genom eventet Öppet fartyg visas betydelsen av Sveriges fartygsbaserade forskning och miljöövervakning för vår framtid.

SLU och SMHI (R/V Svea), Göteborgs universitet (R/V Skagerak) och Sveriges geologiska undersökning (S/V Ocean Surveyor) samverkar kring visningen av fartygen.

Den 9 juni hälsas H.K.H. Kronprinsessan Victoria välkommen i samband med att särskilt inbjudna gäster besöker fartygen.

• 9 juni - för särskilt inbjudna gäster, eget program samt visning av de tre fartygen.
  • 10 juni - för särskilt inbjudna gäster, visning av R/V Svea.
  • 11 juni - allmänheten välkomnas till R/V Svea och R/V Skagerak. Bokning i förväg

Läs mer om Öppet fartyg, länk till anmälan för allmänheten kommer att finnas här: Öppet fartyg | 9-11 Juni 2022 (slu.se).

Arrangörer: Öppet fartyg arrangeras av Sveriges lantbruksuniversitet tillsammans med SMHI, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Sveriges geologiska undersökning och Polarforskningssekretariatet.