Välkommen ombord på Sveriges forskningsfartyg

Publicerad: 31 maj 2022
SLU:s forskningsfartyg R/V Svea. Foto.

Lördagen den 11 juni välkomnas allmänheten till två av Sveriges forskningsfartyg: R/V Svea och R/V Skagerak. Fartygen ligger vid Stadsgårdshamnen i Stockholm.

Bokning i förväg. Länk till anmälan.

Allmänheten bjuds in till SLU:s forskningsfartyg R/V Svea samt till Göteborgs universitets forskningsfartyg R/V Skagerak lördagen den 11 juni kl. 09:00-18:10. Detta i samband med eventet Öppet fartyg.

Fartygen ligger vid Fotografiska, Slussen/Stadsgårdshamnen, Stockholm den 9–11 juni. Visningen är kostnadsfri och startar på R/V Svea och följs av besök på R/V Skagerak.

– Kunskap om havet behövs för att kunna fatta hållbara beslut om en livsviktig resurs. Här spelar forskningsfartygen med sina regelbundna och långsiktiga mätningar en viktig roll. Vi ser fram emot att visa allmänheten de två nyaste fartygen i Sveriges moderna forskningsflotta, säger Lars Thorell, som är chef för fartygsenheten vid SLU.

Så ta chansen och besök fartygen och lär dig mer om den forskning och miljöövervakning som bedrivs på dem. Genom eventet Öppet fartyg visar några av Sveriges nyckelaktörer betydelsen av Sveriges fartygsbaserade forskning och miljöövervakning för vår framtid.

Fakta:

Arrangörer

Öppet fartyg arrangeras av Sveriges lantbruksuniversitet tillsammans med SMHI, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Sveriges geologiska undersökning, Polarforskningssekretariatet och Havs- och vattenmyndigheten.

SLU och SMHI (R/V Svea), Göteborgs universitet (R/V Skagerak) och Sveriges geologiska undersökning (S/V Ocean Surveyor) samverkar kring visningen av fartygen.