till

Lärande genom kulturarv - kulturmiljöpedagogikens potential för mötet mellan natur och kultur

På detta webbinarium berättar Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik (NCK) hur naturvägledare kan kroka arm med kulturmiljöpedagogiken. Vi kommer resonera kring vilka teman och frågeställningar som kan användas för att överbrygga den ofta återkommande uppdelningen mellan natur och kultur.

Datum: 11 november 2025

Tid: 09:00 - 10:30

Arrangör: Centrum för naturvägledning

Samarrangör: Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik (NCK)

Plats: Online

Hur kan kulturmiljöpedagogik användas som verktyg för att skapa bryggor mellan naturvägledning och kulturarvspedagogik? Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik (NCK) har under tjugo år arbetat efter ledorden lärande genom kulturarv där kulturarvet och det historiska perspektivet används för att närma sig andra frågor, skapa sammanhang, inspirera och utveckla olika färdigheter.

Under detta webbinarium kommer Charina Knutson och Helena Kuhlefelt från NCK resonera kring vilka teman och frågeställningar som kan användas för att överbrygga den ofta återkommande uppdelningen mellan natur och kultur. De kommer också att ge exempel på hur kulturarvspedagogik används för att uppmärksamma klimatförändringarna genom projektet Digital Action on Climate Change with Heritage Environments (DACCHE).  

Tre personer sitter vid en eld
DACCHE-projektet (Digital Action on Climate Change with Heritage Environments)

Anmälningsformulär

@ Kontakt

  • SLU Centrum för naturvägledning (CNV)