Landskapsarkitekten och universitetslektorn Maria Kylin från SLU tog emot årets utmärkelse för framstående utbildare (Outstanding educator award) under European Council of Landscape Architecture Schools, ECLAS, konferens i Slovakien. Foto: Peter Bednár
Landskapsarkitekten och universitetslektorn Maria Kylin från SLU tog emot årets utmärkelse för framstående utbildare (Outstanding educator award) under European Council of Landscape Architecture Schools, ECLAS, konferens i Slovakien. Foto: Peter Bednár

"Att undervisa är bästa sättet att påverka framtiden"

Nyhet publicerad:  2025-09-10

Landskapsarkitekten och universitetslektorn Maria Kylin från SLU fick den 9 september ta emot årets utmärkelse som framstående utbildare (Outstanding educator award) under European Council of Landscape Architecture Schools, ECLAS, konferens i Slovakien.

Maria Kylin har varit verksam som lärare och forskare på SLU sedan 2000. Innan dess arbetade hon inom professionen som landskapsarkitekt.

Vad tänkte du när du fick reda på utmärkelsen?

- Jag var på landet och blev uppringd av en kollega i slutet av sommaren. Min första tanke var: Oj, det var ju roligt, men förtjänar jag detta, det finns ju så många duktiga medarbetare. 

Hon hade blivit nominerad av kollegor på SLU och prisutdelningen ägde rum den 9 september under årets ECLAS-konferens i Nitra, Slovakien.

Vad gör dig till en framstående pedagog?

- Jag kan inte säga det men min drivkraft är mötet med studenterna. Känslan i ett klassrum när man undervisar, när ett ljus går upp för studenterna och något händer i studentgruppen Att undervisa är bästa sättet att påverka framtiden. Det är de coolaste ögonblicken i en lärares liv. En annan sak jag tycker är rolig och viktig är att utveckla pedagogik och undervisning tillsammans med alla skickliga lärarkollegor.

En sak som blivit uppskattad har varit hennes övning i skissteknik där hon filmat kollegor som är duktiga på att skissa så att studenterna kan se och lära sig hur skissande går till. Hon hade sett att eleverna blivit alltmer ovana att använda handen för skrivande och tecknande jämfört med när hon började som lärare på SLU för drygt 20 år sedan.

- Studenterna vet inte vad de behöver lära sig för sin framtida yrkesroll. Det är ingen som ifrågasätter att man måste träna för att bygga muskler och att det kan vara jobbigt. När det kommer till att bygga komplex kunskap, kritiskt tänkande och intellekt så kan inte att AI kan göra jobbet, utan hjärnan behöver också träning för att utvecklas och det kan vara jobbigt.

Forskning om barns miljöer

Maria Kylin har också arbetat med institutionens utveckling och ledarskap och ser den pedagogiska infrastrukturen som väldigt viktig. Där är det inte den enskilda läraren som ska stå ensam i en kurs utan det ska finnas en kultur där de kan diskutera pedagogik och stötta varandra i olika frågor inom undervisningen. Hennes forskning har i hög utsträckning handlat om barns miljöer.

- Det viktiga är hur vi ser på barn när vi planerar våra städer. För mig är det intressantaste att man kommer nära de stora och viktiga frågorna i samhället när man forskar om barn och deras roll i vår framtida värld.

Maria Kylin har deltagit under flera tidigare ECLAS konferenser men då alltid med ett abstract som hon presenterat. Den här gången kunde hon njuta av att, lyssna, träffa kollegor och ta emot sin utmärkelse.

- Det här känns som en fantastisk avslutning på min yrkeskarriär, säger Maria Kylin.

ECLAS roll är för att främja och utveckla forskning inom landskapsarkitektur i hela Europa och att stärka kontakterna och berika dialogen mellan medlemmarna i Europas akademiska landskapsgemenskap.

Dr. Frederico Meireles President of ECLAS delade ut årets utmärkelse för framstående utbildare (Outstanding educator award) till Maria Kylin under årets, ECLAS, konferens i Slovakien. Foto: Peter Bednár
Dr. Frederico Meireles President of ECLAS delade ut årets utmärkelse för framstående utbildare (Outstanding educator award) till Maria Kylin under årets, ECLAS, konferens i Slovakien. Foto: Peter Bednár

Här följer prisjuryn för ECLAS motivering:

"Associate Professor Dr. Maria Kylin has the prestigious title ‘Excellent teacher’ and has won SLU’s Educational Award together with the teaching team for the course "Landscape Theory" in 2013. These distinctions characterize Maria as an extraordinarily skilled educator, with a foundation in research and collaboration with the surrounding community, which is conveyed in the courses she is involved in, -often in a leading and driving role.  

Maria has since 2007 had leading roles as Department’s responsible for educational development, and member of educational boards at the Faculty and University. She has had major responsibility for the continuous development of the Landscape Architecture program and courses at all cycles, always with an international outlook towards e.g. other landscape departments in Europe, the Common Training Framework and other activities within both ECLAS and IFLA. She was one of the main organizers of the joint Kenya-Sweden IFLA World conference in 2023.  Maria collaborates with others within and outside the department and university, not just because it is interesting but because it is important. At the same time, she is a supportive colleague who takes on new and younger colleagues, willingly giving them responsibilities for various tasks where they can grow into their roles."