
AI-kartor kan snart förhindra översvämningar
När extrema mängder regn faller på kort tid är det avgörande att vägtrummorna fungerar. Med hjälp av AI-teknik har forskaren William Lidberg, SLU, gjort en heltäckande inventering av vägtrummor i hela landet.
En underdimensionerad eller igensatt vägtrumma kan leda till stora problem. Tack vare ny forskning från SLU finns nu kartor som visar var i landskapet vägtrummor finns.
– Nästa steg är att skapa en karta som visar vilka vägtrummor som är extra påfrestade vid extrem nederbörd, och som därför behöver underhållas extra noga, säger William Lidberg, vars forskargrupp är ledande på att med moderna metoder skapa exakta kartor över var i landskapet det finns vatten.
De flesta vägtrummor ej inventerade
Den som tar på sig ”vägtrummeglasögon” inser hur otroligt många det finns. Skogsbilvägar, uppfarter, byvägar – överallt har vägtrummor grävts ner för att kunna leda regnvatten förbi våra vägar. Och fram till nu har majoriteten av vägtrummor inte varit inventerade.
– Man tänker väl att ”nu är jobbet gjort” och så fungerar det bra i 50 år, tills den dagen det faller extremt med regn, säger William Lidberg.
Om vägtrummor är primitiv teknologi, så är metoden för att hitta dem i landskapet högteknologisk. Genom att kombinera laserdata med flygbilder till en väldigt högupplöst höjdmodell över hela Sverige, och sen träna en djupinlärningsmodell på 30 000 manuellt inventerade och uppmätta vägtrummor, har William Lidberg identifierat 87% av alla vägtrummor. Totalt handlar det om runt en miljon.
Kan förutspå översvämningar
Den avancerade modellen ritar inte bara ut vägtrummornas placering, utan också landskapets form och vattnets väg genom olika slags marker. Forskarna tror därför att de kan kombinera SMHI:s flödesmodeller med sin nya karta, för att identifiera vägtrummor som ligger i riskzonen vid extremt väder. I förlängningen hoppas de också kunna ge en förvarning om risken för översvämning där nya vägar byggs.
Den nya kartan står högt på önskelistan för myndigheter som Lantmäteriet, SMHI, Skogsstyrelsen, Trafikverket och MSB. Att bli förvarnad om var översvämningar kan uppstå minskar risker och sparar pengar.
William Lidberg konstaterar att det finns olika mycket vägtrummor i olika delar av landet eftersom vattenflödena och avrinningsmönstren ser olika ut.
– När man ser vattnets krafter och påverkan i Höga kusten-området, som förmodligen är Sveriges mest kuperade landskap och med högre flödeshastigheter än i platta Skåne, så förstår man hur viktigt det är att försöka förutse och anpassa vattnets vägar vid höga flöden, säger han.
– Höga kusten-området är förmodligen Sveriges mest kuperade landskap. Flödeshastigheterna där är mycket högre än i det platta Skåne. När man ser vilka stora skador vattnet kan orsaka på kort tid, förstår man hur viktigt det är att förutse och anpassa vattnets vägar, säger han.
Läs mer
Kontakt
-
PersonWilliam LidbergInstitutionen för skogens ekologi och skötsel, gemensamt