Två forskare som talar
Den brittiske forskaren Paul Cureton från Lancaster University och Elliot Hartley från GD3D / Garsdale Design inspirerade deltagarna under SLU Landscape days. Foto: Malin Åberg Aas

Digitala tekniker inom planering

Nyhet publicerad:  2025-11-10

Den brittiske forskaren Paul Cureton och 3D-stadsplaneringsspecialisten Elliot Hartley var inbjudna till SLU Landscape Days för att utmana och inspirera deltagarna.

I sitt anförande fokuserade Paul Cureton från University of Lancaster på landskapsplanering, stadsplanering och digitala tvillingar och målade upp en rad möjligheter med nya digitala verktyg och nya data som kan hjälpa oss att förstå och föreställa oss vår framtida värld.

Han förklarade att genom att skapa en digital kopia av något i den verkliga världen, en så kallad digital tvilling, kan vi bättre förstå hur det fungerar, hur vi kan fixa saker och hur de kan förändras i framtiden, till exempel på grund av klimatförändringar. Vi kan både förutsäga framtiden och hantera och utveckla platser genom digitala tvillingar inom planering. De nya systemen förändrar de traditionella processerna och tillvägagångssätten inom landskapsdesign och återbördar landskapsarkitekturen till att vara i centrum för planeringsprocessen så att miljöinfrastruktur sätts i centrum för framtida utveckling. Paul Cureton nämnde också geodesign-metoden – ett ramverk för gemensamt beslutsfattande – som ett sätt att samdesigna digitala tvillingar. Han presenterade också en metod för ett system för stadsplanering byggt på digitala verktyg.

Paul Cureton visade hur en digitalt understödd systemstrategi för stadsplanering kan se ut. Han talade också om behovet av mer engagemang i planeringsprocesser, vikten av att inkludera underrepresenterade grupper, och att spel och simulering är en billig metod, för att engagera särskilt unga människor.

Förändra de små arbetsflödena

Elliot Hartley, från GD3D / Garsdale Design, en expert på 3D-GIS, digitala tvillingar och utvecklingsplanering, talade om hur vi istället för att försöka lösa varje problem kan titta på vårt eget yrkesliv, hämta kunskap och arbetsflöden från andra discipliner och implementera dem i vårt arbetsliv. I stället för att försöka lösa de globala utmaningarna kan vi förändra våra egna små arbetsflöden över tid.

Informationsrikedomen gör arbetet och möjligheten att välja ut vilka saker som kan fungera svårt. Yrken tenderar att göra saker på det sätt de alltid har gjorts och ofta finns det lite tid att experimentera och misslyckas.

3D-visualisering

Elliot Hartley, som också är en internationellt erkänd expert på 3D-geodesign, en pionjär och instruktör i användningen av Esris ArcGIS CityEngine för 3D-stadsmodellering och stadsplaneringsprojekt, förklarade att teknikföretag är väldigt vana vid att bygga snabbt – misslyckas snabbt, men att i en planeringsprocess är det svårt att genomföra på grund av den långa tidsrymden. När det gäller ny teknik bör vi inte distraheras av att den är ny utan fråga oss vad den kan ge oss av erfarenheter om en miljö innan den byggs. Om du får en 3D-modellering som du kan gå runt i och få känslan av; hoppsan, det känns tryckande här, så är det något du inte kan modellera på ett papper.

Text och foto: Malin Åberg Aas