Hans Andersson - nestorn bakom övningsboken
Vi ställde tre frågor till professor emeritus Hans Andersson, SLU. Han har under 23 års undervisning i lantbruksekonomi och driftsplanering lagt en stabil och gedigen grund för många agronomstudenters fortsatta yrkesliv.
Undervisningsmaterialet har bearbetats och digitaliserats och finns nu publicerat för användning i praktiken.
Hur känns det att se materialet från så många års undervisning förevigat?
-Arbetet har handlat om att sammanställa drygt 20 års skrivningsuppgifter med facit. Det känns givetvis berikande och motiverande att en ny generation av studenter går in i lantbrukssektorn och intresserar sig för den ekonomiska problematiken sammanhängande med de emellanåt stora variationerna i lönsamhet som branschen möter.
-Det har varit roligt och engagerande att undervisa och strävan har hela tiden varit att integrera teori med praktik där studenterna får jobba med fallföretag och den verklighet som lantbruksföretagarna möter. Psykologin i detta sätt att undervisa och examinera, innebärande bland annat att man får ta med allt material under skrivningen, gjorde att det inte uppstod stress att memorera, utan i stället en önskan att förstå.
Har du ett gott råd att ge till de som kommer att använda Övningsbok i lantbruksekonomi?
-För praktiker, alltså lantbruksföretagare som driver sin verksamhet som enskild firma eller AB, kan en hel del av övningsuppgifterna direkt appliceras på deras verksamhet. Man kan ibland se det som något av en mall för att göra egna översiktliga analyser. Frågorna är strukturerade så att man skall kunna lösa 4-5 frågor under 5 timmar. Strukturen innebär att det är möjligt att utnyttja metodiken för att bilda sig en uppfattning om den situation som gäller den egna verksamheten.
Hans Anderssons har alltid visat ett omvittnat stort engagemang i studenterna och det har gjort honom till en mycket uppskattad lärare. Han konstaterar att grunden i engagemanget ligger i ett intressant ämne med intresserade studenter som tillsammans med fallgårdsvärdarna skapar en vilja att förmedla kunskap och kompetens till en ny generation. Dessutom är det avgörande att som lärare/kursansvarig själv tycka att uppgiften är rolig.
Hur många studenter har passerat genom åren? Kan du uppskatta antalet?
-Ja det kan jag, det är någonstans omkring drygt 4000 studenter sedan 1976, inklusive handledning av ca 200-250 uppsatser på kandidat- och mastersnivå.