En kunskapsnod för barns och ungas utemiljöer vid SLU Landskap

Sidan granskad:  2025-08-21

Forum för Barn och landskap är en tvärdisciplinär plattform inom SLU Landskap som syftar till att stärka forskning, utbildning och samverkan kring barns och ungas utemiljöer. Forumet samlar forskare, lärare och externa aktörer från olika delar av SLU samt från offentlig, privat och idéburen sektor .

Barn och unga utgör över en femtedel av Sveriges befolkning och tillhör den del av samhället som är särskilt beroende av sin fysiska omgivning. Samtidigt tenderar deras behov att förbises i samtida planerings- och förvaltningsprocesser. Forskning visar att tillgång till [MJ4] stimulerande utemiljöer av hög kvalitet har stor betydelse för barns utveckling, hälsa, lärande och sociala delaktighet.

Forumet samlar forskare och lärare från hela SLU Landskap som på olika sätt arbetar med barns och ungas utemiljöer, ett område där SLU har lång erfarenhet och flera starka profiler. Syftet är att bygga upp en gemensam plattform för samverkan, synlighet och fortsatt utveckling, inom forskning, undervisning och i kontakt med praktiken. Vi ser barns utemiljöer som en viktig samhällsfråga, inte minst i en tid då barns rörelsefrihet krymper och grönytor minskar, trots att vi vet hur viktig naturkontakt, fri lek och delaktighet i miljöns utformning är för barns hälsa och utveckling. 

Bakgrund och behov

Sverige har en lång tradition av att planera för barn – exempelvis genom generösa skolgårdar, lekplatser, bygglek och trafikseparerade bostadsområden. Under senare decennier har denna tradition försvagats. Utemiljöer för barn blir alltmer begränsade, fragmenterade och hårdgjorda, trots att forskningen visar att barn behöver rörelsefrihet, naturkontakt och möjligheter till självorganiserad lek.

Forumet är ett sätt att samla och vidareutveckla SLU:s bidrag i det arbetet. Vi vill säkerställa kunskapsöverföring, ämnesprogression och infrastrukturer för fortsatt akademisk utveckling.

Syftet med forumet

Forumets övergripande syfte är att etablera SLU Landskap som en nationell nod för kunskapsutveckling om barns och ungas gestaltade livsmiljöer. Det sker genom följande målområden:

1.      Utforska och synliggöra kunskap inom SLU 

Vi kartlägger och synliggör forskning, projekt och utbildningsinsatser inom SLU Landskap som berör barns möten med utemiljöer och landskap. Genom att lyfta fram pågående arbete vill vi också öppna för nya frågor, samarbeten och kunskapsspår inom området.

2. Identifiera framtida forsknings- och utvecklingsområden

Vi genomför workshops för att formulera forskningsfrågor och samverkansområden med relevans för barns plats i framtidens samhällen.

3. Etablera nätverk med andra lärosäten och aktörer

Vi organiserar aktiviteter och seminarium i samverkan med andra forsknings- och utbildningsmiljöer för att stärka gemensamma projektinitiativ, ansökningar och strategiska samarbeten.

4. Stärka progressionen inom SLU:s utbildningar och forskning

Forumet stödjer långsiktig ämnesutveckling och kunskapsöverföring mellan seniora och yngre forskare, samt mellan forskning och undervisning[MJ3]  och i dialog med externa aktörer.

5. Bidra till utvecklingen av barnvänliga städer

En strategi tas fram för kunskapsimplementering i policy, utbildning och praktik – inklusive samverkan med lärarutbildningar, kommuner och olika akademiska miljöer.

Verksamhetsform och deltagande

Forumet är tänkt att vara långsiktigt och inkluderande. Det vänder sig till alla som inom SLU arbetar med eller har intresse för barns och ungas relation till utemiljöer. Arbetet bedrivs genom nätverksbyggande aktiviteter, seminarier, workshops, kunskapsspridning och stöd till forskningsinitiering.

Forumet har även en viktig roll i att stödja studenters engagemang och examensarbeten inom området, samt i att underlätta kontakten mellan akademin och praktiken.

 

Kontakt