Porträttfoto av Petter Åkerblom

Petter Åkerblom

Universitetslektor, Landskapsarkitektur Landskapsförvaltning
Mobiltelefon
+46706031660
Telefon
+4618671660

Presentation

Jag är landskapsarkitekt som arbetar med hur offentlig utemiljöförvaltning kan utvecklas med hjälp av gestaltande skötsel. Forskar och undervisar om barnvänlig stadsplanering som ger plats för barns och ungas naturkontakt, rörelseglädje och sunda förnuft. Doktorerat på temat "learning by gardening". Arbetar även med kunskapsutveckling och forskningsinformation på temat multifunktionella växtbäddar för träd i urban miljö. 

Forskning

Långsiktiga effekter av utomhusbaserad undervisning, uppföljning av idag unga vuxnas lärande, värdegrund och livsval senare i livet efter sina år på Coombes School, England, som 4-7-åringar (pågående) 

Vad händer i trädet efter att de flyttas till ny växtplats? Uppföljning av ca 200 ekar längs Ulls väg, Campus Ultuna, Uppsala, som flyttas h25 - v26 (del av Living Lab, EU HORIZON-finansiering 2025 - 2028).

Publikationer - urval

Åkerblom, P., Elg, R., & Hedblom, M. (2024). "Tätortsnära skog som plats för lärande". I S. Arora-Jonsson, C. Waldenström och E. Sandström (reds) Hållbarhetens dimensioner, sid. 179-198. Stockholm: Verbal förlag.

Faskunger, J., Szczepanski, A. och Åkerblom, P. (2018): Klassrum med himlen som tak. En kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Skrifter från Forum för utomhuspedagogik nr 10, Linköpings universitet.

Åkerblom, P. (2005). Lära av trädgård. Pedagogiska, historiska och kommunikativa förutsättningar för skolträdgårdsverksamhet. SLU: Doctorial Thesis No 2005:77.