
Örjan Berglund
Presentation
Jag avlade agronomexamen med inriktning markvetenskap vid SLU år 2000 och disputerade 2011 i markvetenskap (hydroteknik) med avhandlingen "Greenhouse gas emissions from cultivated peat soils in Sweden". Sedan dess har jag arbetat som forskare vid Institutionen för mark och miljö, SLU, med inriktning mot jordbrukets klimatpåverkan och markernas fysikaliska egenskaper.
Förutom min forskning har jag flera uppdrag både internationellt och nationellt som kompletterar min yrkesroll. Bland annat har jag haft uppdraget som som Scientific Officer för International Peatland Society, och jag medverkar som växthusgasexpert i Världsbankens globala plattform för metanreduktion inom jordbruket (CH4D). Nationellt är jag biträdande koordinator för SLU:s miljöanalysprogram Klimat och styrelseledamot i TORVFORSK. Jag har även erfarenhet av uppdrag inom universitetsvärlden, exempelvis som ledamot i SACO-rådet vid SLU och som medlem i expertpaneler. Sammantaget präglas min yrkesprofil av en kombination av djup ämneskunskap inom markvetenskap och ett starkt engagemang i såväl internationellt samarbete som praktiskt miljöanalysarbete.
Forskning
Min forskning fokuserar huvudsakligen på växthusgasutsläpp från odlade torvjordar och hur dessa utsläpp kan kvantifieras, förstås och minskas genom ändrad markanvändning. Jag studerar bland annat hur faktorer som dräneringsnivå, packning av jorden samt tillförsel av olika ammendement och näringsämnen påverkar markens utsläpp av koldioxid, lustgas och metan. Ett viktigt mål är att identifiera och utvärdera åtgärder som kan reducera dessa utsläpp utan att markens produktionsförmåga äventyras.
Utöver torvjordar bedriver jag forskning kring markstruktur på mineraljordar och markernas fysiska hälsa. Jag har till exempel medverkat i utvecklingen av verktyg för att bedöma jordhälsa och struktur, däribland mobilapplikationen ”Hur mår min jord?”. Jag använder även GIS och fjärranalys för att kartlägga torvjordars utbredning samt identifiera lämpliga områden för återvätning.
Jag har deltagit i ett flertal större forskningsprojekt, både nationella och internationella. Bland dessa kan nämnas EU-projekten PEATWISE och RECARE samt svenska projekt som KLIMASMART och KLIMAEFF. Min forskning har resulterat i en omfattande publiceringsverksamhet – vetenskapliga artiklar, konferensbidrag och tekniska rapporter – och jag är aktiv inom forskarsamhället genom konferenspresentationer, referentgranskning och samverkan
Miljöanalys
Inom SLU:s fortlöpande miljöanalys arbetar jag med övervakning och utvärdering av miljöpåverkan från jordbruket, med särskilt fokus på klimatrelaterade aspekter. I rollen som biträdande koordinator för miljöanalysprogrammet Klimat ansvarar jag för att samordna och utveckla arbetet med att mäta och analysera utsläpp av växthusgaser från mark och jordbrukslandskap.
En viktig del av mitt miljöanalysarbete är inriktad på åtgärder på dränerade torvjordar. Jag medverkar i projekt som utvärderar effekter av dessa åtgärder på växthusgasutsläpp och markförhållanden, samt andra åtgärder för att göra jordbruket mer klimatvänligt.
Min roll innefattar även tillämpad miljöforskning och rådgivning. Jag samarbetar nära med exempelvis Jordbruksverket och länsstyrelser för att omsätta forskningsresultat till praktiska riktlinjer och råd för jordbruket. Genom att kombinera vetenskaplig analys med praktisk rådgivning strävar jag efter att stödja både lantbrukare och beslutsfattare i arbetet mot ett mer hållbart och klimatneutralt jordbruk.
Undervisning
Jag har mångårig erfarenhet av undervisning vid SLU inom markvetenskap och närliggande ämnesområden. Jag är kursansvarig för kursen ”Från ax till öl” samt medverkar i kurserna Marken i odlingen och Växtproduktion – mark & grödor, där jag undervisar om markstruktur, torvjordar och hållbar markanvändning. Jag integrerar aktuella forskningsrön i undervisningen och kopplar teorin till praktiska exempel från jordbruket.
Jag har handlett ett flertal examensarbeten på kandidat- och masternivå, ofta med fokus på torvjordar och klimatfrågor, samt ett stort antal praktikanter. Genom individuell handledning stöttar jag studenter i att utveckla sina färdigheter i vetenskapligt arbete, från projektplanering till rapportskrivning. Jag strävar efter att skapa en undervisningsmiljö som främjar aktivt lärande och kritiskt tänkande.
Pedagogiska meriter
Jag har byggt upp en gedigen pedagogisk kompetens genom formell utbildning och praktisk erfarenhet. Jag har genomgått SLU:s högskolepedagogiska grundkurser samt vidareutbildningar i aktivt lärande och digital undervisning. Jag har även genomfört kurser i forskarhandledning, vilket stärker min förmåga att vägleda doktorander och yngre forskare.
Jag fokuserar på metodutveckling och pedagogisk innovation i min undervisning. Exempelvis har jag utvecklat kursen ”Från ax till öl” med tvärvetenskapligt innehåll och praktiska moment. Jag använder även digitala verktyg som mobilappen ”Hur mår min jord?” som en del av undervisningen i markhälsa.
Min pedagogiska filosofi bygger på att kombinera vetenskaplig stringens med ett aktivt lärandeklimat, där studenter uppmuntras till deltagande, reflektion och koppling mellan teori och praktik.