Porträttfoto av Gustaf Egnell

Gustaf Egnell

Docent, Institutionen för skogens ekologi och skötsel, gemensamt
Mobiltelefon
+46703427586
Telefon
+46907868455
Forskar, undervisar och kommunicerar om hållbarhet vid ett ökat utnyttjande av biomassa från våra skogar för energiändamål.

Presentation

I min forskning drivs jag främst av att kommunicera den kunskap som tas fram för att på så sätt säkerställa att skogens resurser används på ett uthålligt sätt. Att använda biomassa från skogen för att bidra till omställnigen av det svenska energisystemet mot förnybara energialternativ är en bra lösning för ett land som Sverige. Men det går inte att ta ut hur mycket biomassa som helst från våra skogar - då riskerar vi att tumma på den långsktiga hållbarheten. Men vi kan inte heller avstå om vi menar allvar med att ställa om energisystemet till att enbart utnyttja förnybara energislag. För att klara detta krävs mycket från alla förnybara energialternativ tillsammans med en kraftfull energieffektivisering.

Forskning

Min forskning inriktar sig främst mot effekter av skogsbränsleuttag på den långsiktiga skogsproduktionen. En fråga som väcktes redan på 1970-talet då biomassa från skogen för energiändamål aktualiserades i samband med de två oljekriserna. Skogsproduktion var på den tiden det viktigaste målet med brukandet av våra skogar och man oroade sig för vad uttag av näringsrikt avverkningsavfall (toppar och grenar) skulle få för effekt på den framtida skogsproduktionen. Ett flertal långsiktiga fältförsök lades ut under denna tid för att undersöka detta. Detta är fältförsök som idag används för att studera produktionseffekter - men också andra hållbarhetsaspeter på skogsbränsleuttag såsom mark- och vattenförsurning, kolbalans (klimatpåverkan), biologisk mångfald etc. Just frågan kring kolbalans och klimatpåverkan av att använda skogsråvara från skogar med lång omloppstid har under senare tid engagerat mej mer. 

Undervisning

Jag är idag biträdande prefekt med ansvar för grundutbildningen på institutionen vilket har ökat mitt engagemang i undervisningsfrågor och i själva undervisningen. 

Relaterade länkar