Porträttfoto av Ann Grubbström

Ann Grubbström

Researcher, Avdelningen för miljökommunikation
Mina forskningsintressen berör omställningen i skogen, unga i skogen, jämställdhet i skogs utbildningen, generationsväxling inom jord- och skogsbruk, hållbar konsumtion, geografididaktik och forskarhandledning.

Presentation

Ph.D. Ann Grubbström är docent i kulturgeografi. Hon arbetar som forskare vid avdelningen för miljökommunikation, som studierektor för forskarutbildningen vid Institutionen för Stad och Land (SOL), samt som pedagogisk utvecklare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Ann har en bakgrund som universitetslektor vid kKulturgeografiska institutionen Uppsala universitet.

Hon har deltagit i flera forskningsprojekt som bland annat behandlat frågor om jämställdhet i skogsutbildningen, hållbara konsumtionskampanjer, markägande, generationsväxling inom jordbruket och geografididaktik. Det aktuella projektet Shadow Forests handlar om unga skogsbrukare i en tid av omställning.

Ann Grubbström har även varit koordinator för Uppsala universitets forskarskola i ämnesdidaktik, medlem i programkommittén för lärarutbildningen (som representant för samhällsvetenskap vid Uppsala universitet), biträdande projektledare för det nationella provet i geografi i årskurs 9 samt studierektor för en forskarskola i geografi. Ann har dessutom handlett flera licentiander och doktorander till disputation.

Forskning

Några viktiga teman:

Generationsskifte och överföring av resurser (jordbruk)

Lantbrukaren är både entreprenör och förvaltare av ett socialt, kulturellt och ekonomiskt arv. I flera forskningsprojekt om Sverige undersöktes hur unga lantbrukare och gymnasieelever såg på lantbrukarens roll, nu och i framtiden. Kön, tillgång till gård och mark, gårdens storlek och läge visade sig vara viktiga faktorer. Frågor som rör entreprenörskap, verksamhetens hållbarhet och utvecklingsmöjligheter var i centrum för forskningen. I olika delprojekt studerades elever på jordbruksgymnasium, unga lantbrukare som tagit över gården inom familjen eller unga lantbrukare som tog över gården utan familjeanknytning t ex immigranter. Även pensionerade lantbrukare och deras strategier för att hitta en efterträdare undersöktes. 

I ett samarbete med Ekonomisk historiska institutionen, Uppsala Universitet studerades former och strategier för generationsväxling och överföring av resurser inom jordbruket i Sverige, Estland och Ungern ur kulturanalytiska, ekonomiska, rumsliga och genusperspektiv. Projektet hade ett longitudinellt perspektiv och byggde både på dokument och intervjuer. Projketet fokuserade både överföringen av materiella och immateriella resurser.  Det visade sig att idealet att gården i första hand ska överlåtas till en son var mycket starkt. Det var också viktigt att efterträdaren utses i ett tidigt skede. Ganska överraskande är att dessa ideal bestod under sovjettiden och fortfarande lever kvar i dag, trots att familjejordbruket minskar och många gårdar används som fritidshus. Detta förklaras av den starka känslomässiga anknytningen till jorden som finns i Estland av historiska skäl. Gården blir en symbol för familjetradition och historia. 

I ett annat projekt undersöktes markägande och markanvändning i samband med Sovjetsystemets upplösning och den snabba övergången till marknadsekonomi i Estland.  Även i detta projekt användes ett longitudinellt perspektiv, med fokus på ägandeförhållanden, markanvändning samt ägarens ekonomiska, sociala och känslomässiga relation till egendomen.  De ägare som fått tillbaka sin egendom genom restitution har en stark känslomässig anknytning till marken och är därför ovilliga att sälja, även om de inte har för avsikt att använda marken för närvarande. Många ägare hoppas att nästa generation ska bli intresserad av egendomen.

 

Forskningsprojekt

Handledning på forskarnivå

Cecilia Almlöv, PhD (2024) Becoming a doctoral co-supervisor: How novice doctoral co-supervisors form collective and reflective individual identities, KTH, Stockholm (biträdande handledare)

Sebastian Djup, PhD (2023) Distorted natures: Shifting ideologies of nature in Swedish geography school textbooks 1866-2012. Department of social and Economic Geography, Uppsala University (biträdande handledare).

Cecilia Fåhraeus, PhD. (2020) Drawing a Livelihoodscape from the Slum: Towards a spatial understanding of gendered livelihoods in Zambia. Department of Social and Economic Geography, Uppsala universitet (biträdande handledare).

Magdalena Cedering, PhD. (2016) Konsekvenser av skolnedläggningar. en studie av barnfamiljers vardagsliv i samband med skolnedläggningar i Ydre kommun. Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet (biträdande handledare).

Kajsa Kramming, PhD. (2016) Environmental collapse or sustainable futures? Department of Social and Economic Geography, Uppsala University, (huvudhandledare).

Karin Nibon, Lic. (2016) Ge igen med samma mynt. Ekonomiska och sociala relationer i Sundborns socken i Dalarna 1820-1849.  Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet (biträdande handledare).

Robert Kenndal, Lic. (2011) Rum för det “andra” modersmålet. Betydelser och konsekvenser av modersmålet som minoritetsspråk och transnationell språkgemenskap bland ungdomar med annat modersmål än svenska.  Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet (biträdande handledare). 

Nora Wahlström (pågående) Back to the land and the cultivation of a new rurality? Exploring the scope and impact of back to the land migration in rural Sweden. Department of Urban and Rural Development (biträdande handledare).

Kornelia Johansson (ongoing) Forest Journalists as change agents. Department of Urban and Rural Development (huvudhandledare). 

Urval av publikationer

Artiklar

Almlöv, C., & Grubbström, A. (2024). ‘Challenging from the start’: novice doctoral co-supervisors’ experiences of supervision culture and practice. Higher Education Research & Development, 1-15.

Powell, S. and Grubbström, A., (2021). Leading gender equality change in higher education–the case of forestry. The Journal of Agricultural Education and Extension, pp.1-18.

Grubbström, A. and Joosse, S. (2021) New Entrants in Agriculture–The Case of Young Immigrant Farmers in Sweden. European Countryside, 13(1), pp.22-37.

Powell, S. and Grubbström, A. (2021) Vem ska leda jämställdhetsarbetet inom akademin? En studie av jämställdhetsarbetet vid SLU. Tidskrift för genusvetenskap, 42 (1), pp. 79-98.

Grubbström, A. and Powell, S. (2020). Persistent norms and the# MeToo effect in Swedish forestry education. Scandinavian Journal of Forest Research, 35(5-6), pp.308-318.

Joosse, S., Powell, S., Bergeå, H., Böhm, S., Calderón, C., Caselunghe, E., Fischer, A., Grubbström, A., Hallgren, L., Holmgren, S. and Löf, A. (2020) Critical, Engaged and Change-oriented Scholarship in Environmental Communication. Six Methodological Dilemmas to Think With. Environmental Communication, 14(6), pp.758-771.

Grubbström, A. and Eriksson, C. (2018) Retired farmers and new land users: how relations to land and people influence farmers' land transfer decisions. Sociologia ruralis, 58(4), pp.707-725.

Stenbacka Susanne, Grubbström Ann & Forsberg Gunnel (2017) Gendered youth strategies for inclusion in a changing society: breaking or reproducing the local gender contract? Area, Doi: 10.1111/area.12392

Joosse Sofie & Grubbström Ann (2017) Continuity in farming – Not just family business. Journal of Rural Studies.Vol. 50, 198-208.

Grubbström Ann, Stenbacka Susanne & Joosse Sofie (2014) Balancing family traditions and business. Gendered strategies for achieving future resilience among agricultural students, Journal of Rural Studies. Vol. 35, 152-161.

Grubbström Ann (2011) Emotional bonds as obstacles to land sale. Attitudes to land among local and absentee landowners in Northwest Estonia. Landscape and Urban Planning. Vol. 99, No. 1, 31-39.

Bokkapitel:

Holmgren, S., Powell, S., Grubbström, A., Söderlund-Kanarp, C., Johansson, K., & Lundin, C. (2025). Looking around for liveable forest futures. In Socioecological Transformations (pp. 182-198). Routledge.

Urval av kommunikation med media

Skogsaktuellt, Hur ska framtidens skogsbruk locka unga skogsmaskinsförare? 2025-01-30, https://www.skogsaktuellt.se/artikel/2236993/hur-ska-framtidens-skogsbruk-locka-unga-skogsmaskinfrare.html

Tidningen skogen, Ny forskning om sexuella trakasserier på Skogsutbildning, https://www.skogssallskapet.se/kunskapsbank/artiklar/2022-12-14-ny-forskning-om-sexuella-trakasserier-pa-skogsutbildning.html

Tidningen Skogen, Seglivad sexism bland jägarstudenter, 2020-08-2, https://www.skogen.se/nyheter/seglivad-sexism-bland-jagmastarstudenter/

Universitetsläraren, Mansdominerad utbildning gör upp med Machokultur, 2020-11-17, https://universitetslararen.se/2020/11/17/mansdominerad-utbildning-gor-upp-med-machokultur/

EDU TALKS, Avsnitt 12, Genus och jämställdhet för våra studenter (Gender and gender equality for our students). podcast https://internt.slu.se/stod-service/utbildning/pedagogiskt-och-digitalt-stod/Pedagogik/edu-talks---podcast-inom-hogskolepedagogik/edu-talks-all/Genus-jamstalldhet-for-studenter/

REEDS Research Culture Uncovered Podcasts (S2E9), Women researchers, “Screwed from the Start!” 23-01-11

SVT (Swedish television), “Svårt med generationsväxling inom jordbruket”. I was interviewed about my research on generational succession in agriculture. 

Financial Times Podcast, Future of food and agriculture. Europes’s farmers face a generational crisis as young desert the land. https://www.ft.com/content/f2399c18-e455-11e8-a8a0-99b2e340ffeb

Uppdrag som granskare


2025 Granskare av doktorandarbete, 50 %-seminarium, Institutionen för geografi, Umeå universitet.

2023 Granskare av doktorandarbete, 90 %-seminarium, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, Sverige.

2021 Granskare av doktorsavhandling, Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.

2020 Granskare av doktorsavhandling, Institutionen för pedagogik, Uppsala universitet.

2020 Granskare av doktorandarbete, 90 %-seminarium, Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.

2018 Granskare av doktorsavhandling, Institutionen för geografi, Umeå universitet.

2015 Opponent vid doktorsdisputation, Institutionen för geografi, Stockholms universitet.

2014 Granskare av doktorsavhandling, Institutionen för pedagogik, Uppsala universitet.

2014 Bedömare, Forum för ämnesdidaktik, granskning av ansökningar om forskningsbidrag, Uppsala universitet.