Utbildningsplan och examen Landskapsarkitekt i Alnarp

Sidan granskad:  2025-06-17

Korta fakta

300 Högskolepoäng

Programkod: LY002
Fastställd av: Fakultetsnämnden vid Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, 2007-05-30 
Reviderad: 2024-12-04 
Reviderad av: Programnämnden för utbildning inom landskap och trädgård 
SLU ID: SLU.ltv.2024.3.1.1-830 
Utbildningsplanen gäller från: HT 2026 
Ansvarig programnämnd: Programnämnden för utbildning inom landskap och trädgård 

Behörighetskrav

För att bli antagen till landskapsarkitektprogrammet, Alnarp krävs, förutom grundläggande behörighet, särskild behörighet motsvarande:

  • Matematik 3b eller 3c eller Matematik C
  • Naturkunskap 2*
  • Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2

    *Krav på Naturkunskap 2 kan ersättas med Biologi 1 och Kemi 1 och Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2.

Alternativt:

  • Matematik fortsättning nivå 1b eller nivå 1c
  • Naturkunskap nivå 2*
  • Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1 + 1a2

    *Krav på Naturkunskap nivå 2 kan ersättas med Biologi nivå 1 och Kemi nivå 1 och Fysik nivå 1a1 + 1a2 eller Fysik nivå 1b.

Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Innehåll

Beskrivning av programmet

Landskapsarkitektprogrammet, Alnarp omfattar fem år. De första tre åren på grundnivå, är uppbyggda av obligatoriska kurser medan de två sista åren, avancerad nivå, innehåller till största delen valbara kurser.

Grundnivå, årskurs 1-3 Utbildningen inleds med en termin lång introduktion till landskap där studenterna tränas i att förstå landskapets komplexitet och få grundläggande kännedom i landskapshistoria, växtkännedom, visuell grammatik och landskapsarkitektens yrkesroll. Under den inledande terminen genomförs undervisningen med hjälp av exkursioner, studieresa, seminarier, föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten och tentamina. Som en central del i det integrerade lärandet ska studenterna öva på att analysera, behandla och syntetisera kunskaperna genom metoder betydelsefulla för landskapsarkitekten (t ex skissa, skriva, visualisera och presentera). Vårterminen åk 1 inleds med en färdighetstränande studiokurs där studenterna ska gestalta en fysisk miljö genom att syntetisera en mängd olika aspekter och avslutas med biologiska/naturgeografiska fenomen och system i både det rurala och det urbana landskapet.

Årskurs 2 och 3 är uppbyggda på liknande sätt där planering, gestaltning och förvaltning av landskapet studeras i både urbana och rurala miljöer, där studenterna får träna på landskapsarkitektens arbetsmetoder och begrepp. Växtkännedom kommer in i tre olika kurser åk 1-3. Varje år har studenterna en studiekurs som ökar i både komplexitet och i skala för varje år. På grundnivån hålls fortlöpande kontakt med yrkeslivet genom studiebesök och att yrkesverksamma deltar i undervisningen. Studenterna tränas också i att relatera sina projekt och teoretiska uppgifter till samhällsrelevans och hållbarhetsdiskursen. Färdigheterna övas genom att relatera landskapets framtida utveckling till förvärvade kunskaper. Utbildningen på grundnivå avslutas med ett självständigt arbete där studenten får tillämpa sina kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en aktuell frågeställning inom utbildningens område.

Avancerad nivå, årskurs 4-5 Utbildningen fortsätter med att den studerande erbjuds fördjupande kurser inom landskapsarkitektur. Fördjupning sker i teori och metod, i materialkunskap och träning i att hantera komplexa frågeställningar inom planering, gestaltning och förvaltning av platser och landskap. En viktig del utgör kontakt med och förberedelse för yrkesverksamhet varför en kurs i utbildningen är arbetsplatsförlagd. Även på den avancerade nivån deltar yrkesverksamma i undervisningen. Kurserna på avancerad nivå läser programstudenterna tillsammans med utbytesstudenter och studenter från masterprogrammet Landscape Architecture.

Under utbildningens sista två år finns goda möjligheter att förlägga en termin eller ett läsår på exempelvis andra program inom SLU eller andra lärosäten i Sverige eller utomlands. Kurser lästa utanför ramschemat kan behöva prövas för tillgodoräknande i examen.

Utbildningen, och den avancerade nivån, avslutas med ett självständigt arbete (examensarbete) där studenten får tillämpa sina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en aktuell frågeställning inom utbildningens område.

Programmet ges på svenska på grundnivån (år 1-3) samt på praktikkursen och på engelska i den avancerade nivån (år 4-5).

Kurser i programmet

Huvudområden: LK = landskapsarkitektur, BI = biologi, SG = skogsvetenskap

Hp = högskolepoäng, FTP = färdighetstränande poäng

Obligatoriska kurser anges i fetstil.

År 1

  • Möte med landskap 1, 15 hp (5 FTP), (LK, G1N)
  • Möte med landskap 2, 15 hp (5 FTP), (LK, G1N)
  • Studio 1 – Landskap som plan, verklighet och idé, 15 hp (15 FTP), (LK, G1N)
  • Biologiska system i landskapet, 15 hp (LK/BI, G1N)

År 2

  • Landskapsförvaltning, 15 hp (15 FTP), (LK, G1N)
  • Planeringens grunder, 15 hp (15 FTP), (LK, G1N)
  • Formlära – Dialog med en plats, 15 hp (15 FTP), (LK, G1F)
  • Studio 2 – Staden och boplatsen, 15 hp (15 FTP), (LK, G1F)

År 3

  • Markbyggnad- material och projektering, 15 hp (10 FTP) (LK, G2F)
  • Vegetationsbyggnad – material och projektering, 15 hp (10 FTP) (LK, G2F)
  • Självständigt arbete i landskapsarkitektur, G2E, 15 hp (LK, G2E)
  • Studio 3 - Stora landskap, 15 hp (15 FTP) (LK, G2F)

År 4-5

Valbara kurser. Praktikkurs och självständigt arbete är obligatoriska, anges i fetstil.

  • Studio Project – Advanced Planting Design, 15 hp (15 FTP) (LK, A1N)
  • Digital Landscape Visualisation, 15 hp (LK, A1N)
  • Studio Project – Transforming Urban Landscapes 15 hp (15 FTP) (LK, A1N)
  • Studio Project - Space, Place, Mobility, 15 hp (15 FTP) (LK, A1N)
  • Advanced Landscape Theory in Architectural and Professional Practice, 15 hp (LK, A1N)
  • People and Environment, 15 hp (LK, A1N)
  • Studio Project – Large Scale Structures, Analysis and EIA, 15 hp (15 FTP) (LK, A1N)
  • Urban Forestry – management of urban forests and trees, 15 hp (LK/SG, A1N)
  • Advanced Digital Landscape Analysis with GIS, 15 hp (LK, A1N)
  • Climate Change – Landscape in Transition, 15 hp (LK/BI, A1N)
  • Studio Project – Site, Concept and Theory, 15 hp (15 FTP) (LK, A1F)
  • Conservation of Gardens, Parks and Designed Landscapes*, 15 hp (LK, A1N)
  • The Cultural Heritage of Landscape Architecture*, 15 hp (LK, A1N)
  • Studio Project - Composition, Materiality and Design practice, 15 hp (15 FTP) (LK, A1F)
  • Dynamic Vegetation Design, 15 hp (15 FTP) (LK, A1N)
  • Theme course, 15 hp (LK, A1N)
  • Landskapsarkitektens praktik, 15 hp (15 FTP) (LK, AXX)
  • Independent Project in Landscape Architecture - Landscape Architecture. Programme, Alnarp, 30 hp (LK, A2E)

* Kursen går vartannat år. 

Övriga programkurser

  • Studieresa inom landskapsarkitektur, 5 hp (LK, G1F) (Ultuna)

För varje kurs i programmet finns en kursplan som anger vad som specifikt gäller för den kursen. Detaljerad information om när kurserna ges finns på SLU:s studentwebb.

Under vissa studieperioder (delar av termin) erbjuder SLU flera programkurser som studenten kan välja mellan. Studenten är garanterad plats på någon av dessa kurser förutsatt att behörighetskraven är uppfyllda och att studenten anmält sig i tid.

Eventuella förändringar
Förändringar i kursutbudet kan ske under utbildningens gång. Beslut om kursutbud fattas i god tid inför kommande läsår.

Mål

Mål för examen

I enlighet med bilaga till förordning för Sveriges lantbruksuniversitet ska studenten uppfylla följande mål för landskapsarkitektexamen:

För landskapsarkitektexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som landskapsarkitekt.

Kunskap och förståelse
För landskapsarkitektexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga och konstnärliga grund och insikt i relevant forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa såväl brett kunnande och förståelse av landskapsarkitekturens teori och historia som fördjupad kunskap om olika processer för gestaltning och planering och utveckling av fysiska utemiljöer, yrkesmässiga metoder, tekniker och material samt om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För landskapsarkitektexamen ska studenten

  • visa förmåga att med helhetssyn och i komplexa sammanhang planera, gestalta, vårda och förnya landskap och fysisk utemiljö, med hänsyn till olika krav, särskilt samhällets mål för hållbar utveckling,
  • visa förmåga att med adekvat arkitektonisk metod kritiskt, självständigt och kreativt genomföra och utvärdera kvalificerade och skapande uppgifter inom givna ramar inom landskapsarkitekturens område,
  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap från relevanta områden samt analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar särskilt angående landskapets hållbara utveckling, och
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang i bild och modell, muntligt, skriftligt och på annat sätt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, i dialog med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För landskapsarkitektexamen ska studenten

  • visa förmåga att väga in relevanta vetenskapliga, samhälleliga, estetiska, miljömässiga och etiska aspekter i sina bedömningar och avvägningar och samtidigt ta hänsyn till människans förhållande till och nyttjande av landskapet och den fysiska utemiljön,
  • visa förutsättningar att basera sitt arbete på kravet på långsiktiga och funktionella lösningar av hög kvalitet och med god gestaltning,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
     

Examen

Examen som utbildningen syftar till

Landskapsarkitektprogrammet syftar till en landskapsarkitektexamen som är en yrkesexamen. Ytterligare examina kan vara möjliga om kraven för dessa uppfylls. Se SLU:s lokala examensordning.

Student som uppfyller fordringarna för examen får på begäran ett examensbevis. Till examensbeviset knyts benämningen landskapsarkitektexamen (degree of Master of Science in Landscape Architecture).

Examenskrav

Landskapsarkitektexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar (godkända kurser) om 300 högskolepoäng (hp) med följande krav:

  • 180 hp obligatoriska programkurser
  • 75 hp valbara programkurser
  • 15 hp självständigt arbete inom landskapsarkitektur (kandidatarbete, G2E)
  • 30 hp självständigt arbete (examensarbete) inom landskapsarkitektur (masterarbete, A2E)

Sammanlagt ska 150 hp av utbildningens 300 hp klassificeras som färdighetstränande.

Möjlighet till fortsatta studier

Den student som har fullgjort utbildningen på landskapsarkitektprogrammet med avlagd examen har möjlighet att fortsätta sina studier på forskarnivå.