Utbildningsplan och examen Landskapsarkitekt i Uppsala

Sidan granskad:  2025-06-17

Korta fakta

300 Högskolepoäng

Programkod: LY009
Fastställd av: Utbildningsnämnden, 2016-10-12 
Reviderad: 2024-12-04 
Reviderad av: Programnämnden för utbildning inom landskap och trädgård 
SLU ID: SLU.ltv.2021.3.1.1-756 
Utbildningsplanen gäller från: HT 2026 
Ansvarig programnämnd: Programnämnden för utbildning inom landskap och trädgård

Behörighetskrav

För att bli antagen till landskapsarkitektprogrammet, Alnarp krävs, förutom grundläggande behörighet, särskild behörighet motsvarande:

  • Matematik 3b eller 3c eller Matematik C
  • Naturkunskap 2*
  • Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2

    *Krav på Naturkunskap 2 kan ersättas med Biologi 1 och Kemi 1 och Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2.

Alternativt:

  • Matematik fortsättning nivå 1b eller nivå 1c
  • Naturkunskap nivå 2*
  • Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1 + 1a2

    *Krav på Naturkunskap nivå 2 kan ersättas med Biologi nivå 1 och Kemi nivå 1 och Fysik nivå 1a1 + 1a2 eller Fysik nivå 1b.

Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Innehåll

Beskrivning av programmet

Landskapsarkitektprogrammet - Uppsala omfattar fem år. De första tre åren, grundnivån, innehåller obligatoriska kurser och de två sista åren, avancerad nivå, innehåller till största delen valbara kurser.

Grundnivå, årskurs 1-3 Utbildningen inleds med att de studerande förvärvar övergripande kunskaper om landskapet, både ur natur- och kulturgivna perspektiv såsom landskapsarkitekturens historia. Dessa sätts i relation till människans egen skala och behov, landskapsarkitektens olika arbetsmetoder och begrepp, formlära med inriktning på kommunikation, samt grundläggande kunskaper om användbara odlade växter. Vidare studeras landskapet och urbana miljöer bland annat genom att tillämpa olika arbetsmetoder gällande planering och gestaltning, samt tillämpad vegetationsbyggnad. Slutligen studeras landskapet utifrån olika planstrategier och gestaltningsidéer. Färdigheter övas genom att relatera landskapets framtida utveckling till förvärvade kunskaper. På grundnivån hålls fortlöpande kontakt med yrkeslivet genom studiebesök och att yrkesverksamma deltar i undervisningen.

Utbildningen på grundnivå avslutas med ett självständigt arbete där studenten får tillämpa sina kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en aktuell frågeställning inom utbildningens område.

Avancerad nivå, årskurs 4-5 Utbildningen fortsätter med att den studerande erbjuds fördjupande kurser inom landskapsarkitektur. Fördjupning sker i teori och metod, i materialkunskap och träning i att hantera komplexa frågeställningar inom planering, gestaltning och förvaltning av platser och landskap. En viktig del utgör kontakt med och förberedelse för yrkesverksamhet varför en del av utbildningen är arbetsplatsförlagd. Även på den avancerade nivån deltar yrkesverksamma i undervisningen

Under utbildningens sista två år finns goda möjligheter att förlägga en termin eller ett läsår på exempelvis andra program inom SLU eller andra lärosäten i Sverige eller utomlands. Kurser lästa utanför ramschemat kan behöva prövas för tillgodoräknande i examen.

Utbildningen, och den avancerade nivån, avslutas med ett självständigt arbete (examensarbete) där studenten får tillämpa sina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en aktuell frågeställning inom utbildningens område.

Programmet ges på svenska på grundnivån (år 1-3) samt på praktikkursen och i övervägande del på engelska på den avancerade nivån (år 4-5).

Kurser i programmet

Huvudområden: BI = Biologi, LK = Landskapsarkitektur, MV = Markvetenskap, TE = Teknik, TN = Teknologi

Hp=högskolepoäng, FTP = färdighetstränande poäng

Obligatoriska kurser anges i fetstil.

År 1

  • Introduktion landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi, 15 hp (LK, G1N)
  • Studio – Form och landskapskaraktär, 15 hp (15 FTP), (LK, G1N)
  • Landskapets historia och växtkännedom, 15 hp (LK, G1N)
  • Studio – Platsgestaltning och växtkännedom, 15 hp (10 FTP), (LK, G1N)
  • Floristik och växtekologi, 5 hp, BI, G1N

År 2

  • Marken som växtplats och växtkännedom 3, 15 hp (MV/BI, G1F)
  • Studio – Planering och gestaltning av boendemiljö, 15 hp (15 FTP), (LK, G1F)
  • Studio – Markprojektering, 7,5 hp (7.5 FTP), (LK, G1F)
  • Formlära – Gestaltning i grupp, 7,5 hp (7.5 FTP), (LK, G1F)
  • Urbana mark-växtsystem och växtkännedom 4, 10 hp (LK/MV, G1F)

År 3

  • Studio – Landskapsplanering, 15 hp (15 FTP), (LK, G2F)
  • Ekologi, 7,5 hp (BI, G1N)
  • Landskapsarkitektur och text, 7,5 hp (LK, G2F)
  • Självständigt arbete i landskapsarkitektur (kandidatarbete), 15 hp (15 FTP), (LK, G2E)
  • Studio – Stadens offentliga rum, 15 hp (15 FTP), (LK, G2F)
    eller
  • Studio – Staden, 15 hp (15 FTP), (LK, G2F)

År 4-5

Valbara kurser. Praktikkurs och självständigt arbete är obligatoriska, anges i fetstil.

  • *Landscape architecture: History, theory and practice, 15 hp (LK, A1N)
  • Studio – Avancerad växtgestaltning, 15 hp (15 FTP) (LK, A1N)
  • Gestaltning genom förvaltning, 15 hp (10 FTP) (LK, A1N)
  • Studio – Water environments and landscape architecture, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • Landscape planning in theory and practice, 15 hp (LK, A1F)
  • Studio – Landscape architecture and urban space, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • Studio – Landscape architecture for sustainable urban design, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • GIS and Geographic Analysis, 15 hp (TN/TE, A1N)
  • Studio – Large scale landscape project, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • Roles and methods for landscape architecture in comprehensive planning, 15 hp (10 FTP), (LK, A1N)
  • Studio – Explorative methods to meet current societal challenges, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • Studio – Markprojektering och markvetenskap, fortsättningskurs, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • Studio – Urban ecology for landscape architecture, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • *The Cultural Heritage of Landscape Architecture, 15 hp (LK, A1N) (Alnarp)
  • *Conservation of Gardens, Parks and Designed Landscapes, 15 hp (LK, A1N) (Alnarp)
  • Landskapsarkitekten i praktiken, 15 hp (15 FTP), (LK, A1N)
  • Självständigt arbete i landskapsarkitektur, A2E (masterarbete), 30 hp (30 FTP), (LK, A2E)
    * Kursen går vartannat år. 

Övriga programkurser

  • Studieresa inom landskapsarkitektur, 5 hp (LK, G1F)

För varje kurs i programmet finns en kursplan som anger vad som specifikt gäller för den kursen. Detaljerad information om när kurserna ges finns på SLU:s studentwebb.

Under vissa studieperioder (delar av termin) erbjuder SLU flera programkurser som studenten kan välja mellan. Studenten är garanterad plats på någon av dessa kurser förutsatt att behörighetskraven är uppfyllda och att studenten anmält sig i tid.

Eventuella förändringar
Förändringar i kursutbudet kan ske under utbildningens gång. Beslut om kursutbud fattas i god tid inför kommande läsår.

Mål

Mål för examen

I enlighet med bilaga till förordning för Sveriges lantbruksuniversitet ska studenten uppfylla följande mål för landskapsarkitektexamen:

För landskapsarkitektexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som landskapsarkitekt.

Kunskap och förståelse
För landskapsarkitektexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga och konstnärliga grund och insikt i relevant forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa såväl brett kunnande och förståelse av landskapsarkitekturens teori och historia som fördjupad kunskap om olika processer för gestaltning och planering och utveckling av fysiska utemiljöer, yrkesmässiga metoder, tekniker och material samt om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För landskapsarkitektexamen ska studenten

  • visa förmåga att med helhetssyn och i komplexa sammanhang planera, gestalta, vårda och förnya landskap och fysisk utemiljö, med hänsyn till olika krav, särskilt samhällets mål för hållbar utveckling,
  • visa förmåga att med adekvat arkitektonisk metod kritiskt, självständigt och kreativt genomföra och utvärdera kvalificerade och skapande uppgifter inom givna ramar inom landskapsarkitekturens område,
  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap från relevanta områden samt analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar särskilt angående landskapets hållbara utveckling, och
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang i bild och modell, muntligt, skriftligt och på annat sätt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, i dialog med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För landskapsarkitektexamen ska studenten

  • visa förmåga att väga in relevanta vetenskapliga, samhälleliga, estetiska, miljömässiga och etiska aspekter i sina bedömningar och avvägningar och samtidigt ta hänsyn till människans förhållande till och nyttjande av landskapet och den fysiska utemiljön,
  • visa förutsättningar att basera sitt arbete på kravet på långsiktiga och funktionella lösningar av hög kvalitet och med god gestaltning,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
     

Examen

Examen som utbildningen syftar till

Landskapsarkitektprogrammet syftar till en landskapsarkitektexamen som är en yrkesexamen. Ytterligare examina kan vara möjliga om kraven för dessa uppfylls. Se SLU:s lokala examensordning.

Student som uppfyller fordringarna för examen får på begäran ett examensbevis. Till examensbeviset knyts benämningen landskapsarkitektexamen (degree of Master of Science in Landscape Architecture).

Examenskrav

Landskapsarkitektexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar (godkända kurser) om 300 högskolepoäng (hp) med följande krav:

  • 180 hp obligatoriska programkurser
  • 75 hp valbara programkurser
  • 15 hp självständigt arbete inom landskapsarkitektur (kandidatarbete, G2E)
  • 30 hp självständigt arbete (examensarbete) inom landskapsarkitektur (masterarbete, A2E)

Sammanlagt ska 150 hp av utbildningens 300 hp klassificeras som färdighetstränande.

Övergångsbestämmelser

Student som är antagen till det tidigare landskapsarkitektprogrammet, Ultuna (300 hp) har tillgång till de kurser som kommer att ges inom landskapsarkitektprogrammet, Uppsala (300 hp) från och med läsåret 2017/18. Eventuella överlappningar mellan kurser ska framgå av kursplaner.

Efter att kurser lagts ner kan kravet om obligatoriska kurser uppfyllas genom befintliga programkurser, men får prövas för tillgodoräknande i varje enskilt fall.

Övrig information

Allmänna bestämmelser för utbildning på grund- och avancerad nivå

Mer information om terminstider, examination, tillgodoräknande, antagning till senare del av program finns i regelsamlingen för utbildning på grund- och avancerad nivå på SLU:s studentwebb.

Möjlighet till fortsatta studier

Den student som har fullgjort utbildningen på landskapsarkitektprogrammet, Uppsala med avlagd examen har möjlighet att fortsätta sina studier på forskarnivå.

Fortsatta studier på landskapsarkitektprogrammet, Alnarp

Efter årskurs tre är det möjligt att fortsätta studierna också på landskapsarkitektprogrammet - Alnarp