5 dec

Uppsala & Online

World Soil Day 2022: ”Soils, Where food begins”

evenemang | seminarier, workshops |

Bördiga och välmående jordar är grunden för vår livsmedelsförsörjning. Men för att jordarna ska kunna bibehålla sin förmåga att producera mat behöver vi bruka dem med omsorg. Årets World Soil Day sätter fokus på markens roll för livsmedelsproduktionen. I samband med detta bjuder vi på institutionen för mark och miljö in intressenter och kollegor till en heldag med intressanta forskarföredrag och diskussioner. Varmt välkomna!

När? 5 december, 09.30 – 15.30
Var? Uppsala, Campus Ultuna och Zoom
Kostnad? Gratis, vi bjuder på lunch och fika
Anmälan: Anmälan för deltagande online på den engelska sidan.

Program på den engelska sidan.

Vid institutionen för mark och miljö suderar vi olika aspekter av marken och hur den används i jordbruket, skogen och urbana miljöer. Under World Soil Day bjuder vi in till ett fullspäckat program där du får möjlighet att höra om den allra senaste forskningen från både juniora och seniora forskare.

Programmet inkluderar intressanta föredrag om näringsämnena i jorden, hanteringen av vatten i jordbruket, markpackningens hot mot vår livsmedelsförsörjning, och mycket mer. Du kommer få chansen att delta i diskussioner och ställa frågor direkt till våra forskare, och få en ökad förståelse för vilka frågor som är viktiga för markforskningen idag.

Eventet kommer att hållas på engelska, men med möjlighet att ställa frågor på svenska.

Tid: 2022-12-05 09:30
Ort: Uppsala & Online
Arrangör: Department of Soil and Environment
Sista anmälningsdag: 28 november 2022
Mer information:

World Soil Day är en internationell dag med fokus på välmående jordar och hållbart brukande av jordresurser. Dagen arrangeras årligen av FN:s organ för livsmedel och jordbruk, Food and Agriculture Organization (FAO), inom ramen för Global Soil Partnership. Syftet är att öka medvetenheten om marken och uppmuntra samhällen till att förbättra jordhälsan. Temat för 2022 är “Soils: Where food begins”.

Johan Stendahl
Prefekt och forskare, institutionen för mark och miljö
johan.stendahl@slu.se