25 jan

Skogsstyrelsens omvärldsanalys - vad innebär det för framtidens skogsforskning?

seminarier, workshops |

Välkommen till en online-workshop organiserad av SLU Future Forests där vi diskuterar behoven av framtida forskning relaterad till skog och konsekvenserna av de globala och nationella trender som påverkar Sverige, skogssektorn och akademin.

Syfte

Förvänta dig det oväntade i en värld där samhälleliga värderingar och globala marknader förändras snabbt! Skogsstyrelsen har i sin rapport Omvärldsanalys 2023 identifierat globala och nationella trender med potential att påverka det svenska skogsbruket och skogssektorn på kort och lång sikt. Den globala befolkningsutvecklingen, dynamikerna i världsekonomin och de demokratiska idéernas reträtt är några megatrender som står i centrum i rapporten. Efterfrågan på svenska skogsbaserade produkter kommer sannolikt att öka, men kan komma att anta nya former och inriktningar. Rapporten nämner också att en fortsatt växande ekonomi inom de planetära gränserna är en ekvation som ser ut att vara omöjlig att lösa just nu och att avvägningar relaterade till skog kommer att intensifieras.

Med utgångspunkt i Skogsstyrelsens rapport bjuder Future Forests in till en online-workshop om behoven av skogsrelaterad forskning i en nära och avlägsen framtid. Under workshopen kommer vi att diskutera följande frågor:

• Vilken forskning är nödvändig/relevant/nyttig i en framtid som präglas av den utveckling som pekas ut i Skogsstyrelsens rapport?
  • Vilka roller bör universitet och akademi spela för att övervinna de samhällsutmaningar som identifierats i trendanalysen?
  • Hur kan Future Forests göra en positiv skillnad för forskare som fokuserar på skogsrelaterade frågor?

Vi kommer att sammanfatta workshop och diskussionerna i en kort rapport och presentera den på SLU Ultuna under våren 2024.

Vänligen anmäl dig till workshoppen före den 20 januari!

Tid: 2024-01-25 13:00 - 15:00
Ort: Online
Sista anmälningsdag: 20 januari 2024

Registrering Skogsstyrelsens omvärldsanalys

De uppgifter du registrerar här kommer att behandlas av SLU för att administrera din anmälan eller ditt besök. Läs mer om behandling av personuppgifter på www.slu.se/personuppgifter.