Kan havets drönare revolutionera datainsamling om fisk?

Publicerad: 06 mars 2018

Att räkna ut hur mycket fisk det finns i våra hav är centralt för att vi ska kunna förvalta fiskbestånden långsiktigt hållbart. Men framtidens förvaltning av våra marina resurser ställer allt större krav på ny information - helst i realtid. Kanske kan förarlösa ytfarkoster – havets drönare - samla in ny information billigare, snabbare och enklare och därmed utgöra ett komplement till dagens datainsamling? Den frågan ska utredas inom ett treårigt internationellt forskningsprojekt, lett av institutionen för akvatiska resurser på SLU och finansierat av Nordiska ministerrådet.

Rådgivning om hur mycket fisk som får fångas baseras på uppskattningar av hur fiskbestånden mår och hur mycket fisk det finns. Detta utgör grunden för den EU-gemensamma fiskeripolitiken och säkerställer att vi inte överutnyttjar havens resurser.

- Att undersöka förekomst av fisk till havs kräver ganska kostsamma fartyg och erfarna manskap. Förarlösa ytfarkoster skulle kunna revolutionera hur vi samlar in kunskap om de marina ekosystemen, säger projektledaren Jonas Hentati-Sundberg, biträdande lektor på institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua).

Just nu pågår en omfattande utveckling när det gäller havsgående drönare, som under långa perioder och för "egen maskin" kan ta sig fram över stora områden och kontinuerligt samla in ny information. Framdrivningen av dessa havsgående drönare sker som regel med vind eller vågkraft vilket gör farkosterna både tysta och miljövänliga. I de nordiska länderna pågår ett intensivt utvecklingsarbete och i det nystartade forskningsprojektet deltar forskare och innovatörer från Norge, Danmark, Island och Åland.

Samma snabba utveckling sker när det gäller miljövänliga och icke-dödande undersökningsmetoder för fisk och andra marina resurser. Allt bättre ekolod gör att vi kan säga mer om havets liv utan att dra upp fisken till ytan. Här är nordiska företag världsledande och i projektet ingår både teknikföretag och forskare som länge varit i frontlinjen för denna utveckling.

- Vi vill integrera miljövänlig drönarteknologi med den senaste generationens vetenskapliga ekolod och utveckla ett helhetskoncept för marin autonom datainsamling. Vårt långsiktiga mål är både att öka vår förståelse för de marina ekosystemen och att förbättra underlaget för förvaltningen av de marina naturresurserna, säger Jonas Hentati-Sundberg, biträdande lektor på SLU Aqua.

I somras provkörde SLU Aqua tillsammans med Stockholms universitet en flytande drönare i Östersjön runt Stora Karlsö. Resultaten tyder på att tekniken är mycket lämplig för datainsamling i marina ekosystem. Genom ekolodet kunde stora mängder fisk observeras, men även dykande fåglar och andra marina komponenter.

Se kort film från försöken 2017 >>

Projektet finansieras av Nordiska ministerrådet, omfattar 1 245 000 kronor och pågår 2018 – 2020.

Projektpartners

Institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua)
Institute of Marine Research, Norge
Kongsberg Maritime AS, Norge