Livsmiljön för fisken i Östersjön är viktig och behöver ett stärkt skydd

Publicerad: 05 mars 2018

En ny studie ledd av forskare från institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua) visar på livsmiljöns betydelse för fisken på kusten i Östersjön, vilka hot som finns mot miljöerna och behovet av skydd av dem.

Tillsammans med kollegor från åtta länder kring Östersjön belyser forskarna från SLU Aqua kunskapsläget kring betydelsen av viktiga habitat för fisk på kusten. Därtill lyfter man vilka de främsta hoten mot miljöerna är -framförallt från människan, hur skyddet för miljöerna idag ser ut, samt vilka förvaltningsåtgärder man bör vidta för att långsiktigt bevara miljöerna.

Studien Essential coastal habitats for fish in the Baltic Sea publicerades nyligen i Estuarine, Coastal and Shelf Science och är ett resultat av en workshop med 30 deltagare som finansierades av Nordiska Ministerrådet.

Patrik Kraufvelin, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU
patrik.kraufvelin@slu.se, 010-478 41 75

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys