Nu vandrar tv-älgarna tillbaka

Publicerad: 15 januari 2020
Forskare arbetar med sövd älg. Foto.

Våren 2019 följde miljontals tittare älgarnas vandring från vinter- till sommarbete i SVT:s program Den stora älgvandringen. Nu är det dags för älgarna att vända åter.

I programmet deltog forskare från SLU som bland annat utrustade tre älgar med gps-halsband för att kunna följa deras vandring. Älgarna, som i programmet fick namnen Trygga mamman, Jokern och Ärrade damen, är en del i den älgforskning som bedrivs vid institutionen för vilt, fisk och miljö och går fortfarande att följa.

Under Den stora älgvandringen var kameror placerade vid Kullberg, nära Junsele, där älgar varje år brukar simma över Ångermanälven på sin vandring mot sommarbetet. Nu är Trygga mamman och Jokern tillbaka vid älven, på väg tillbaka till vinterområdet.

- De väntar på att isen ska hålla så att de kan komma över, säger Göran Ericsson, professor i viltekologi vid SLU.

Mer utdragen vandring

Vandringen till vinterområdet är mer utdragen än den till sommarområdet som ofta bara tar en till tre veckor.

- För en del älgar kan det ta sex till åtta veckor från att de lämnar sommarområdet tills de är framme vid vinterområdet. Varför ha bråttom? Det går bara åt energi i onödan som bättre behövs under vintersvälten, säger Göran Ericsson.

Vandringen till vinterbetesområdet sker i dag från mitten av november till ungefär mitten av januari hos de flesta älgar. Klimatet har dock en stor påverkan på deras beteende. Ett mildare klimat med kortare period med snö på marken kan göra att älgarna stannar längre i sina sommarområden och vissa år vandrar bara en liten del av alla älgar.

Hur har det gått för Ärrade damen då? Jo, hon har redan vandrat klart och är tillbaka i vinterområdet där hon fick sitt gps-halsband.

Älgnyheter

Här hittar du nyheter om älg från SLU institutionen för vilt, fisk och miljö.

Älg som betar. Foto.

Älgforskning

Läs mer om älgforskningen som bedrivs vid SLU, institutionen för vilt, fisk och miljö.

Älg med gult halsband i vintrigt fjällandskap. Foto.
 Följ älgarna via din dator

den här sidan kan du följa älgarna med två veckors fördröjning.

• Du måste besöka sidan från en dator, den fungerar inte från en smartphone.
  • Du måste ha pop-up-fönster tillåtna i din webbläsare.
  • Funkar inte sidan så testa att förminska fönstret i din webbläsare.
  • Välj vilken älg du vill följa i rullmenyn upptill.

Fakta:

Älgvandring

Under mitten av november till ungefär mitten av januari vandrar de flesta vandringsälgar från sommar- till vinterbetesområdet. En vandring som är ganska utdragen och ofta tar 6-8 veckor.

Från vinter- till sommarområde går det snabbare, i alla fall för älgkorna som efter en vandring på 1-3 veckor är på plats i sommarområdena från slutet av april till slutet av maj. Där ska de föda upp sina kalvar. Vuxna tjurar tar det lugnare, en del tjurar är först tillbaka på hösten i tid till parningen.