Förrådsbyggnad nedbrunnen i Alnarp

Publicerad: 12 augusti 2020
Foto på nedbrunnen förrådsbyggnad

Tidigt i morse utbröt en kraftig brand i en förrådsbyggnad vid SLU i Alnarp. Räddningstjänsten var snabbt på plats och har förhindrat spridning till den närliggande Alnarpsgården, som bland annat inhyser ett bibliotek. Ingen person har kommit till skada och branden kommer inte att ha någon större inverkan på verksamheten. Alnarpsgården beräknas vara tillgänglig för anställda under eftermiddagen.

Brandlarm i Alnarpsgården reagerade tidigt i morse på en brand i en förrådsbyggnad ("snickarboden") belägen ca tio meter bort. Förrådet, byggt på 1920-talet, innehöll inget av stort värde för verksamheten, men är nu helt nedbrunnet.

Alnarpsgården är i stort sett oskadad, men den stora värmeutvecklingen har lett till att några fönsterrutor har spruckit. Även tornhuset har klarat sig. Det är tillåtet att vistas i dessa byggnader, men det förekommer rökdoft och saneringsarbete kommer att påbörjas under dagen. Rökdoften i sig är inte farlig men kan upplevas som obehaglig.

Foto på "snickarboden" vintern 2018.

"Snickarboden" vintern 2018. Foto: Hanna Weiber-Post

Håkan Sandgren, fakultetsdirektör
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds och växtproduktionsvetenskap, SLU
hakan.sandgren@slu.se