Fiskare, forskare och en djurskyddsorganisation går samman för att för första gången undersöka djurens välbefinnande vid kommersiellt fiske

Publicerad: 14 juni 2021
Foto: En stor fiskebåt drar upp ett stort nät.

Ett nytt forskningsprojekt undersöker för första gången hur miljarder fisk dör i fiske. Syftet är att belysa hur fisk dör i samband med trålning i de öppna vattenmassorna och om fångstmetoderna kan utvecklas för att på ett humant sätt avliva dessa kännande varelser. Dyrenes Beskyttelse och den danska pelagiska producentorganisationen står bakom det fleråriga projektet. Forskare från SLU - Sveriges lantbruksuniversitet, DTU Aqua och Danska tekniska institutet kommer att genomföra studierna. Projektet stöds av den amerikanska forsknings- och supportorganisationen Open Philanthropy.

Varje år fångar danska fisketrålare ca. 30 miljarder fisk – i det som kallas pelagiskt fiske. Men ingen vet hur fisk som sill och makrill faktiskt dör i processen. Detta är problematiskt eftersom fiskar känner smärta och därför kanske lider när de dör. För att ta reda på hur det verkligen ligger till kommer en grupp av danska och svenska forskare undersöka hur fiskarna påverkas under fisket i ett projekt som kommer bli det första i sitt slag.

Dyrenes Beskyttelse har inlett ett samarbete med danska Pelagic Producers 'Organization (DPPO) för att starta projektet. Först och främst för att bättre förstå hur den pelagiska fisken dör i samband med resan från trålen till lasten.

Forskare och fiskare tillsammans till sjöss

Den första delen av projektet kommer att undersöka fiskvälfärden vid det pelagiska fisket idag. Forskare från SLU - Sveriges lantbruksuniversitet, DTU Aqua, och Danska tekniska institutet kommer att studera sill under expeditioner med trålare i Nordsjön, där fisken lever i stora stim på öppet hav.

De kommer att undersöka fiskens tillstånd när de kommer ombord - till exempel för skador som har uppstått under den faktiska fångsten. Därefter undersöks hur och när fisken dör ombord på båten.

Projektet har fått finansiering från den amerikanska forsknings- och supportorganisationen Open Philanthropy, och den första forskargruppen kommer till sjöss redan i sommar. Forskarna förväntar sig att resultaten från studierna är klara 2022.

Parterna bakom avtalet är överens om att resultaten ska användas för att utveckla nya, varsammare dödsmetoder inom en snar framtid.

Det danska pelagiska fisket är också ett bra ställe att börja. Danska trålare fångar 60 procent av det totala antalet pelagiska fiskar som går in i europeiska nät. Den danska delen består främst av sill, makrill och taggmakrill för konsumentmarknaden, samt tobis, skarpsill, blåvitling, vitlinglyra och trynfisk, som används för produktion av fiskmjöl och fiskolja.

Fakta:

För mer information:
  • Om projektet: Nicolaj Lindeborgh, Dyrenes Beskyttelse, mobil: +45 20 58 44 43, email: nli@dyrenesbeskyttelse.dk
  • Om fiskar och djurvälfärd: Albin Gräns, SLU - Sveriges lantbruksuniversitet, mobil: +46 73 70 33 500, email: albin.grans@slu.se
  • Om fältarbetet: Jane Behrens, Danmarks tekniska universitet DTU Aqua, mobil: +45 23296863, email: jabeh@aqua.dtu.dk
  • Om pelagiskt fiske: Claus Reedtz Sparrevohn, danska pelagiska producentorganisation, mobil: +45 2912 4549, email: crs@pelagisk.dk

På dagen för tillkännagivandet har media också möjlighet att få träffa några av människorna bakom projektet. Måndagen den 14: e kl. 12.00-13.45 på fiskefartyget HG 265 Asbjørn vid Hirtshalshavn. Adressen är: Østhavnsvej 10, 9850 Hirtshals, Danmark.