SustainGov – ett nytt sätt att driva förändringsarbete i offentlig sektor

Publicerad: 07 december 2023
En kvinna går med en barnvagn på en gågata i Östersund. Längs gatan växer gröna träd och ovanför är färgglada segel uppspända. Foto.

SLU medverkar i en ansökan för ett nytt tioårigt strategiskt innovationsprogram inom ramen för Vinnovas, Formas och Energimyndighetens gemensamma utlysning ”Impact innovation”. Förslaget kallas SustainGov och konsortiet bakom ansökan samordnas av Mittuniversitet.

SustainGov (Systemic, Sustainable and Societal Impact through Transformational Governance and Systems innovation) är en av 23 ansökningar som har skickats in till utlysningen Impact Innovation. Energimyndigheten, Vinnova och Formas vill genom utlysningen skapa nya, strategiska innovationsprogram för att kraftsamla för hållbara lösningar på framtidens samhällsutmaningar.

Ett omfattande arbetet med att mobilisera samhällsaktörer, formulera en övergripande mission och utforma planerna för SustainGov har pågått mellan februari och oktober i år, och har koordinerats av Mittuniversitetet. Projektparterna utgörs framför allt av representanter för offentlig sektor på alla förvaltningsnivåer (stat, region och kommun) men även universitet och högskolor samt andra typer av organisationer.

Den offentliga styrningens roll för utvecklingen

Fredrik Fernqvist vid Institutionen för människa, samhälle och hälsa vid SLU har samordnat SLU:s del i ansökan. Hans egen forskning handlar om konsumtionsmönster och företagande inom livsmedelsbranschen och frågor relaterade till produktion, distribution, konsumentbeteende och innovation. Han förklarar SustainGov så här:

– SustainGov sätter fingret på en avgörande faktor för samhällets hållbarhetsomställning, nämligen den om den offentliga styrningens roll för utvecklingen. Tar vi exemplet med omställningen mot hållbara livsmedelssystem, finns det en mängd olika myndigheter och förvaltningar på olika nivåer som arbetar med matrelaterade frågor. Problemet idag är att de inte är samordnade och arbetar i separerade silos utan att ta hänsyn till att hållbarhetsfrågorna är komplexa och sträcker sig över de olika förvaltningsgränserna.

En mission som kopplar till SLU:s verksamhet och expertis

SLU:s verksamhetsidé är att bedriva forskning, utbildning och miljöanalys i samverkan med omgivande samhälle. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Syftet med SustainGov-programmet är att genom samverkan, forskning, innovationsutveckling, försöksverksamhet och kunskapsutbyte skapa bästa möjliga förutsättningar för offentlig sektor att på ett kraftfullt sätt hjälpa till att möjliggöra omställningen till ett hållbart och hälsosamt samhälle. SLU bidrar med sin expertis inom hållbara livsmedelssystem, marina ekosystemfrågor, naturresursförvaltning och kunskap inom policy- och planeringsfrågor.

Programmets mission är att till 2035 ha uppnått en reformerad offentlig sektor som främjar och underlättar för bättre hälsa och välbefinnande för alla invånare oberoende av geografi och socio-ekonomisk status, samt säkerställer samhällets hållbarhetsomställning inom planetens gränser. Utgångspunkten är att dagens styrning av sektorn innefattar en systemproblematik som undergräver, snarare än understödjer, individers möjligheter till förbättrad hälsa, samhällens möjligheter till ökad attraktivitet, och företags och konsumenters möjligheter att ställa om till en hållbar produktion och konsumtion.

– SustainGov har en unik idé som utgår från behovet av en proaktiv, reformerad offentlig sektor för att lyckas med samhällets sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsomställning. Från SLU:s sida har vi mycket att bidra med till programmet, samtidigt som vi kan lära av och stärka samarbetet med den offentliga sektorn och andra aktörer, menar Fredrik Fernqvist.

Besked i februari

Nu inleder Energimyndigheten, Vinnova och Formas en bedömningsprocess som ska resultera i att upp till fem strategiska innovationsprogram sjösätts. Den 29 februari 2024 väntas beslut över vilka programidéer som får chansen att förverkligas.

Mer information om Impact Innovation.

Mer information om SustainGov (Mittuniversitetet)