Tre SLU-projekt beviljas medel från Familjen Kamprads stiftelse

Publicerad: 15 mars 2023
Urinseparerande toalett installerad på VA Syds kontor i Malmö.

Familjen Kamprads stiftelse har beviljat bidrag om totalt 8,1 miljoner kronor till SLU-projekt inom kretsloppsteknik, minskat klimatavtryck i mejeriproduktion, och förändringsprocesser för hållbar livsmedelsproduktion.

Det är ett flertal forskningsprojekt på SLU som finansierats av Familjen Kamprads stiftelse genom åren, och efter beslut efter den senaste utlysningen på temat samhällets miljöutmaningar tillkom ytterligare tre projekt.

Prithvi Simha, på institutionen för energi och teknik, beviljas 2 900 000 kronor till ett projekt i samverkan med University of Cape Town – Urine Diversion 3.0. Projektet utgör tredje fasen i implementeringen av urinseparering i hushåll och fokuserar på att förhindra mineralavlagringar i rör och toaletter. Tester kommer bland annat att utföras i två bostadsrättsföreningar i Stockholm där urinseparerande toaletter installerades för över 20 år sedan.

Elin Röös, även hon på institutionen för energi och teknik, beviljas 3 200 000 kronor till projektet ”Enabling change towards sustainability – finding common ground to accelerate food system innovation and transformation”. Projektet är ett samarbete med Wageningen University and Research i Nederländerna och University of Oxford i Storbritannien.

Åse Lundh, institutionen för molekylära vetenskaper, har tidigare fått finansiering från stiftelsen och beviljas nu 2 000 000 kronor till att minska mjölkens klimatavtryck genom bättre kontroll över mejeriets livsmedelsförluster. Detta projekt genomförs i samverkan med Norrmejerier, Grådö mejeri, Falköpings mejeri och Skånemejerier.

Anna Lehrman, fundraiser, PhD
Ledningskansliet