Grupp studerar brädspel. Foto.
FORSKNINGSPROJEKT

Finns i sjön – ett spel om biologisk mångfald i vatten

Uppdaterad: november 2025

Översikt

Projektets officiella namn:
Finns i sjön – Ett forskningsbaserat spel om biologisk mångfald i vatten
Start: oktober 2025 Slut: september 2026
Projektansvarig: Ulrika Jansson Klintberg
Kontaktperson: Ulrika Jansson Klintberg
Finansiär: Water Wise Societies

Medverkande

Globala mål

  • 3. Hälsa och välbefinnande
  • 4. God utbildning för alla
  • 6. Rent vatten och sanitet
  • 11. Hållbara städer och samhällen
  • 15. Ekosystem och biologisk mångfald

Kort om projektet

Hur kan unga förstå att miljön och ekosystemen i de sjöar som omger dem påverkar deras vardag – och vad kan få dem att vilja agera? I projektet utvecklar vi ett forskningsbaserat och pedagogiskt spel som ska vara roligt, bygga kunskap och bidra till långsiktiga beteendeförändringar.

Genom att kombinera spelmekanik och pedagogik gör projektet komplexa frågor mer tillgängliga, engagerande och begripliga. I ett analogt, kooperativt kortspel får elever samarbeta för att bygga upp och stärka biologisk mångfald i sjöar.

Samarbete för hållbarhet

Samarbetsformen i spelet är en central pedagogisk komponent som både speglar behovet av samarbete kring i verkligt hållbarhetsarbete och ger eleverna möjlighet att aktivt bidra till sitt eget och sina klasskamraternas lärande. För att lyckas krävs samarbete, reflektion och förståelse för hur naturens processer hänger samman.

När elever får arbeta tillsammans, ta ansvar och agera, i en trygg och tydligt strukturerad spelmiljö, skapas förutsättningar för insikt – och inte minst framtidstro.

Spelet ska ge känslan att det går att påverka

Genom spelet och den tillhörande undervisningen får eleverna se att biologisk mångfald inte är något abstrakt – utan något som finns, påverkas och kan skyddas. De får syn på hur livet under ytan i sjöarna hänger samman med det omgivande samhället. Det skapar en tydligare koppling mellan natur, vardag och handlingar.

Spelets målgrupp

Spelet riktar sig i främst till elever i högstadiet och gymnasiet, men kan även användas av studenter, civilsamhällets aktörer och allmänheten. Till spelet utvecklas också ett kompletterande lektionsmaterial med lärarhandledning, diskussionsövningar och fältnära uppgifter. Detta gör att materialet kan integreras i klassrumsundervisning eller användas i fältundervisning inom exempelvis biologi, geografi eller hållbar utveckling.

Vi som arbetar med spelet

Behovsägare för projektet är Biologilärarnas förening.

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) ansvarar för den vetenskapliga och pedagogiska grunden. Vetenskapliga experter är Danny CP Lau, Björn Averhed

För projektledning (Marie Löf) och spelutveckling (Peter Lundvik) svarar kommunikationsbyrån Azote.

Projektet genomförs även i samverkan med Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Bioresurs), vilket säkerställer stark koppling till skolans styrdokument och praktik.

I vår forskningskatalog hittar du fler projekt