FORSKNINGSPROJEKT

Hållbar utevistelse på storförskolor (HUS)

Uppdaterad: augusti 2025

Översikt

Start: januari 2022 Slut: december 2024
Projektansvarig: Fredrika Mårtensson
Finansiär: Formas

Kort om projektet

Studien undersöker vad en generell utveckling i förskolan mot större enheter i två plan innebär för barns sociala liv, fysiska aktivitet och naturmöten på förskolegården.

Utformning av utbildningsmiljöer är en viktig del av samhällsbyggandet med inkluderande och jämlik utbildning utpekad som en av de viktigaste faktorerna för en hållbar utveckling.

Projektet tar sin utgångspunkt i en pilotstudie som uppmärksammade en pågående förändring av förskolans utemiljö i takt med att alltfler förskolor byggs i två plan och huserar ett större antal barn. Vanligt vid nya storförskolor visade sig vara begränsade ytor utomhus där natur ersatts av programmerade ytor med artificiella material.

Projektet syftar till att undersöka förutsättningarna på förskolegården för barns hälsofrämjande aktivitet i kontakt med natur som en integrerad del av deras lärande för hållbar utveckling.

Projektet genomförs inom ramen för tre olika delstudier:

  1. En kartläggning av större förskolors  utformning och användning i en utvald kommun.
  2. En fördjupad studie vid ett mindre antal storförskolor där aktiviteten i utemiljön undersöks med fokus på barnens lek och rörelse, sociala umgänge samt naturkontakt. 
  3. Fokusgruppintervjuer med förskollärare och expertis i kommunala förvaltning kring den fysiska miljöns roll och utvecklingspotential på en förskolegård. Resultaten skall vara användbara vid utvecklingen av stora enheter i förskolan med kvalitet på verksamheten utomhus.

Keywords: Preschool outdoor practice. Outdoor environment, Preschool, Nature encounters, Public health, Urban planning, Outdoor education

Projektledare: Annika Manni, Umeå Universitet

Läntill UMU – hemsida.

Beslutnr: FR-2020/0008

Publikationer:

Manni, A., Annerbäck, J., Löfgren, H., & Mårtensson, F. (2024). Encounters with ice and snow in preschool outdoor practices – and the becoming of (un)sustainability values. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1–16. 

Manni, A., Annerbäck, J., Löfgren, H., Mårtensson, F. & Fröberg, A. (2024). Places, spaces and encounters with nature – socio-material discourses in Swedish preschools. International journal of early years education, 1–19. 

Annerbäck, J., Manni, A., Löfgren, H. & Mårtensson, F. (2024). Toddlers’ engagements with preschool playgrounds: ethnographic insights from Sweden. Children’s geographies, 22 (5), 810–825. 

I vår forskningskatalog hittar du fler projekt