Hållbar utevistelse på storförskolor (HUS)
Översikt
Mer relaterad forskning
Kort om projektet
Studien undersöker vad en generell utveckling i förskolan mot större enheter i två plan innebär för barns sociala liv, fysiska aktivitet och naturmöten på förskolegården.
Utformning av utbildningsmiljöer är en viktig del av samhällsbyggandet med inkluderande och jämlik utbildning utpekad som en av de viktigaste faktorerna för en hållbar utveckling.
Projektet tar sin utgångspunkt i en pilotstudie som uppmärksammade en pågående förändring av förskolans utemiljö i takt med att alltfler förskolor byggs i två plan och huserar ett större antal barn. Vanligt vid nya storförskolor visade sig vara begränsade ytor utomhus där natur ersatts av programmerade ytor med artificiella material.
Projektet syftar till att undersöka förutsättningarna på förskolegården för barns hälsofrämjande aktivitet i kontakt med natur som en integrerad del av deras lärande för hållbar utveckling.
Projektet genomförs inom ramen för tre olika delstudier:
- En kartläggning av större förskolors utformning och användning i en utvald kommun.
- En fördjupad studie vid ett mindre antal storförskolor där aktiviteten i utemiljön undersöks med fokus på barnens lek och rörelse, sociala umgänge samt naturkontakt.
- Fokusgruppintervjuer med förskollärare och expertis i kommunala förvaltning kring den fysiska miljöns roll och utvecklingspotential på en förskolegård. Resultaten skall vara användbara vid utvecklingen av stora enheter i förskolan med kvalitet på verksamheten utomhus.
Keywords: Preschool outdoor practice. Outdoor environment, Preschool, Nature encounters, Public health, Urban planning, Outdoor education
Projektledare: Annika Manni, Umeå Universitet
Beslutnr: FR-2020/0008
Publikationer:
Manni, A., Annerbäck, J., Löfgren, H., & Mårtensson, F. (2024). Encounters with ice and snow in preschool outdoor practices – and the becoming of (un)sustainability values. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1–16.
Manni, A., Annerbäck, J., Löfgren, H., Mårtensson, F. & Fröberg, A. (2024). Places, spaces and encounters with nature – socio-material discourses in Swedish preschools. International journal of early years education, 1–19.
Annerbäck, J., Manni, A., Löfgren, H. & Mårtensson, F. (2024). Toddlers’ engagements with preschool playgrounds: ethnographic insights from Sweden. Children’s geographies, 22 (5), 810–825.