
Undervisning, kompetens och hållbarhet inom högre utbildning
NYCKELPUNKTER- Utvecklar en integrerad kompetensmodell där attityder lyfts fram som centrala för hållbarhetsinriktad högre utbildning
- Undersöker lärares uppfattningar, undervisningspraktiker och utmaningar i Sverige och Tyskland för att möjliggöra bättre stöd till undervisning
- Analyserar hur miljöbedömning undervisas vid svenska lärosäten och bedömer dess potential att bidra till utveckling av studenters hållbarhetskompetens
Översikt
Medverkande
Mer relaterad forskning
Kort om projektet
Projektet syftar till att fördjupa den teoretiska förståelsen av kompetensutveckling inom hållbarhetsutbildning, samt att erbjuda empiriska insikter och praktiska rekommendationer för hur undervisning i miljöbedömning kan förbättras inom högre utbildning.
Kompetensutveckling ses alltmer som en kärnuppgift för högre utbildning i ljuset av akuta hållbarhetsutmaningar. Utbildning för hållbar utveckling (Education for sustainable development, ESD) främjar en helhetssyn på lärande där studenter inte bara får kunskaper och färdigheter, utan även värderingar och attityder som behövs för hållbarhetsorienterat handlande. Att omsätta denna form av kompetensbaserad utbildning i praktiken är dock fortsatt utmanande, särskilt vad gäller undervisningsformer, ämnesöverskridande relevans och tillgången till stöd för lärare.
Detta projekt adresserar dessa utmaningar genom att utforska undervisning i strategisk och specifik miljöbedömning inom högre utbildning. Miljöbedömning har en stark normativ förankring i hållbarhetsprinciper, och praktiker förväntas ha bred hållbarhetskompetens. Trots detta har undervisning inom miljöbedömning sällan tagit intryck av ESD och de två fälten har haft begränsat ömsesidigt utbyte.
Projektet består av tre arbetspaket (AP):
AP1: Kompetensramverk
Vi analyserar kompetensramverk inom både ESD och miljöbedömning för att identifiera överlapp och brister. Medan kompetensramverk för undervisning inom miljöbedömning ofta betonar kunskap och färdigheter, är attityddimensionen ofta underförstådd. Med utgångspunkt i pedagogisk teori föreslår vi en konceptuell modell för miljöbedömningskompetens i högre utbildning, där attityder integreras som en central del i hållbarhetsundervisning.
AP 2: Miljöbedömning inom svensk högre utbildning
Detta arbetspaket undersöker hur miljöbedömning undervisas vid svenska lärosäten genom att analysera kursplaner. Vi granskar vilka studenter som får tillgång till utbildningen, hur kompetenser formuleras och bedöms, samt om och hur kursinnehåll stödjer utvecklingen av hållbarhetskompetenser. Analysen klargör miljöbedömningsutbildningens möjligheter och begränsningar som verktyg för hållbarhetslärande.
AP3: Lärares perspektiv i Sverige och Tyskland
Med utgångspunkt i intervjuer med lärare inom miljöbedömning i Sverige och Tyskland undersöker vi undervisningspraktiker, mål och upplevda utmaningar. Vi utvecklar ett konceptuellt ramverk och bindrar med empiriska insikter för att synliggöra faktorer som underlättar eller hindrar undervisningen. Studien bidrar till en fördjupad förståelse för hur lärare hanterar hållbarhetsmål och vad detta innebär för hur studenter förbereds för att arbeta med miljöbedömning i praktiken.