
WindyForests - Skogar i centrum för den globala gröna omställningen
NYCKELPUNKTER- Samproduktion av kunskap
- Multifunktionella skogslandskap
- Hållbar vindkraftetablering
Översikt
Mer relaterad forskning
Kort om projektet
WindyForests fokuserar på de utmaningar som uppstår när vindkraft, skogsbruk och lokala intressen ska samexistera i skogslandskap. Genom iterativ intressentsamverkan och avancerad modellering, kommer projektet att bidra till mer hållbara beslut vid vindkraftsetableringar i skogslandskap.
Förväntningarna på att skogarna ska bidra med lösningar till både globala och lokala samhällsutmaningar ökar. Motsatta förväntningar leder till nya konflikter, samtidigt som synergier också skapar nya partnerskap. Ett sådant område som ger upphov till både konflikter och synergier är den gröna omställningen och etableringen av vindkraft i omstridda mångbruksskogar. För att främja en hållbar förvaltning av skogslandskap, syftar WindyForests till att samproducera verktyg, processer och framtidsstigar tillsammans med rättighetshavare och intressenter. Detta kommer att genomföras i tre Living Labs, dvs. arenor för samarbete och innovation med flera aktörer, spridda över Sverige. I dessa labb kommer rättighetshavare, intressenter och ett tvärvetenskapligt forskningsteam att samarbeta iterativt för att utveckla och utvärdera innovativa planeringsverktyg, legitima samarbetsprocesser och hållbara framtidsstigar. Detta inkluderar en utvärdering av hur förbättrad skogsförvaltning och samverkan kan minska konflikter och stärka synergier mellan vindkraft, biologisk mångfald, klimatåtgärder och lokala markanvändningar. WindyForests kommer att ge utvecklare, planerare och beslutsfattare förbättrade verktygslådor för hållbar planering av skogslandskap, vilket kommer att stärka skogarnas potential att möta både globala och lokala samhällsutmaningar.
Projektledare: Isabella Hallberg-Sramek
Medverkande forskare: Karin Öhman, SLU; Therese Bjärstig, Umeå Universitet; Johan Arnqvist, RISE; Hamidreza Abedi, RISE; Remi Corniglion, RISE.