Två kvinnor i arbetskläder samspråkar i en ladugård med kor. Foto.
Rådgivarens kommunikation kan bli mer samarbetsinriktad genom kommunikationsmetoden motiverande samtal. En ny studie visar att effekten dessutom håller i sig långsiktigt. (Personerna på bilden har inte deltagit i projektet.) Foto: Catarina Svensson

Det avgör om framgångsrik kommunikationsmetod används i rådgivning

Sidan granskad:  2025-09-18

Kommunikationsmetoden Motiverande samtal har nyligen börjat användas inom veterinär rådgivning och svensk djurskyddshandläggning. SLU-forskare har undersökt vilka faktorer som påverkar veterinärers och djurskyddshandläggares användning av metoden.

Hur kan rådgivare bidra till att utvecklingsarbete verkligen kommer till stånd hos sina kunder? Senare tids forskning har visat att kommunikation har en central roll och kommunikationsmetoden Motiverande samtal (MI) har visats framgångsrik för att stödja människors förändringsarbete inom en rad områden. MI ger verktyg för att bygga ett förtroendefullt samarbete mellan rådgivare och klient och att stärka personens egen motivation för handling. Men att bara erbjuda en kurs är inte tillräckligt för att MI ska etableras inom en yrkeskår av rådgivare. Det kunde SLU-forskare visa i en nyligen genomförd intervjustudie bland veterinärer och djurskyddshandläggare som utbildats i metoden.

Studien visar att MI-träning varaktigt kan förändra rådgivningsarbetet så att det bättre kan bidra till genomförande av åtgärder.  Metoden upplevdes som mycket användbar av de veterinärer och djurskyddshandläggare som deltog i studien. Deltagarna beskrev exempelvis att de efter utbildningen lade mer fokus på att hjälpa djurägare att hitta och besluta om sina egna lösningar och mindre på att förmedla stora mängder information.

Kommunikation är en färdighet och att skaffa och bibehålla en sådan kräver avsevärda ansträngningar. Hur väl deltagarna lyckats med detta påverkade deras användning av MI. Stöd och resurser för färdighetsträning visade sig avgörande för i vilken utsträckning metoden används. Användningen och den upplevda användbarheten påverkades också av faktorer som forskarna kunde sammanfatta i tre ytterligare teman: tillgänglig tid för samtalet, fallet och klienten samt av hur väl metoden överensstämde med rådgivarens personlighet. MI upplevdes exempelvis mer användbar i samtal om känsliga frågor, såsom smutsiga eller magra djur. Den upplevdes också mer användbar när det fanns längre tid vid besöket och av rådgivare som naturligt hade ett kommunikationssätt i likhet med metodens.

Studien var en del av forskningsprogrammet Mistra Food Futures, finansierat av Mistra (2018/24#8).

Länk till publikationen

Svensson, C. & Bergeå, H. Factors influencing use of advisory methodologies: the case of motivational interviewing among dairy cattle veterinarians and animal welfare inspectors. Journal of Agricultural Education and Extention. 2025. 

Kontakt