Rekommendationer för planering av naturvägledning på vandringsleder

Sidan granskad:  2025-06-27

Här är åtta rekommenderade steg för planeringsarbetet.

Planering av naturvägledning är ett verktyg som hjälper er att skapa en sammanhållen berättelse för en vandringsled, och som samtidigt är anpassad både utifrån vandrarens och förvaltningens perspektiv. Med hjälp av naturvägledning förankrad i ett genomtänkt tema kan ni på utvalda platser längs leden förstärka upplevelser och göra platser mer meningsfulla.

De åtta stegen nedan är anpassade för vandringsleder och är en variant av de generella steg som CNV rekommenderar för planering av naturvägledning. Anpassningen är till stor del inspirerad av rekommendationerna som finns för pilgrimsleder i denna rapport.

Planeringsstegen nedan rekommenderas även genom Det nationella ramverket för vandringsleder. I ramverkets verktygslåda finns det ytterligare verktyg för planering och kvalitetssärking av leden. 

1 Samla aktörerna

Identifiera och ta kontakt med aktörer för samarbete med kring utveckling av naturvägledning på leden. Det kan finnas många viktiga aktörer, som förvaltare av skyddad natur, markägare, ledförvaltare, kommuner och destinationsbolag. 

2 Skapa gemensam bild av leden, varandras engagemang och naturvägledning

Detta steg gör ni gärna tillsammans alla samlade aktörer.

Skapa en gemensam bild av vilken relation och vilket engagemang de olika aktörerna har till leden. Hur kopplar deras verksamhets mål till vandringsledens mål? Vilka frågor/ämnen eller platser längs leden är i deras fokus och var har de sitt engagemang?

Tydliggör vad som är syftet med själva leden. Varför har den anlagts eller planerar att anläggas? Är det t ex för att leda besökare runt till sevärdheter, visa naturvärden eller ligger folkhälsomål bakom?

Skapa en gemensam bild av möjligheter som erbjuds genom naturvägledning på en vandringsled. Se t ex CNV:s sida om naturvägledning på stigar och leder.

Målgrupp för naturvägledningen på leden. Vilka är vandrarna idag? Vill ni locka dit nya grupper? Vilka vill ni framförallt fokusera på i er naturvägledning? T ex långvandrare, barnfamiljer, skolor, de som vandrar kortare delar? Finns besökarstudier? Se sidan 12 här för inspiration.

Syfte med naturvägledningen på leden. Vad vill ni åstadkomma med naturvägledningen. Är det t ex att:

  • förstärka upplevelsevärden,
  • göra platser mer meningsfulla,
  • koppla platsupplevelser till framtidsfrågor,
  • fördjupa kunskap,
  • skapa positiva upplevelser,
  • uppmana till handling,
  • påverka beteende och kommunicera förskrifter
  • uppmuntra till reflektion hos och få respons från vandrarna?  

Hur mycket tid och resurser har de olika aktörerna för att arbeta med naturvägledning för leden. Vilka möjligheter har de att bidra till arbetet? Kom gärna fram till en rollfördelning.

Rollfördelning. Vem kommer besluta om vad och när? Vill några kunna ge input längre fram? 

Tidsplan. Gör gärna en övergripande tidsplan för när olika insatser ska göras och när olika aktörer ska bidra till arbetet.

3 Prioritera vilka delar av leden som det ska planeras naturvägledning för 

Planera gärna övergripande för hela leden även om ni ska ta fram naturvägledning för endast en del av leden. Planeringen sker då som en helhet och det blir lättare att arbeta vidare utifrån samma plan.

Vid val av vilka delar som bör prioriteras kan viktiga utgångspunkter vara: 

  • där lokala aktörer vill lyfta fram värden eller uppmärksamma vandrarna på något
  • där det kan vara lämpligt att dröja sig kvar ett tag. 
  • där många vandrar
  • där det finns naturliga entréer och slutpunkter.

Naturvägledning kan portioneras ut och balanseras längs leden där det finns något att uppleva. Så att det dels blir lagom mycket för vandraren och dels hamnar på platser där naturvägledning behövs för upplevelsen.

4 Beskriv hur leden/ledsträckan och platserna är idag 

Vilka upplevelsevärden finns det längs leden? Läs mer på sid 26-28 här.

Vilka intressanta platser och fenomen finns längs leden?

Hur beskrivs området och leden på t ex webbsidor och i styrande dokument?

Vilka vandrar leden idag. Vad tycker de? Besökarstudie?

Beskriv befintlig naturvägledning längs leden?

  • Skyltar, guidningar?
  • Vad lyfts redan fram om landskapet som leden passar och av vem?
  • Vad står på webbsidor och i tryckt material?

Vilka andra aktörer finns redan på plats och vilka är deras aktiviteter och förväntningar? Vilka kan uppleva sig som ”ägare” till platsen och dess berättelser. Kanske behöver man komma fram till rollfördelning med dem. 

5 Beskriv vad ni vill åstadkomma, för vilka och var 

Vilka upplevelsevärden längs leden behöver naturvägledning för att lättare kunna upplevas?

Vilket är syftet för naturvägledningen? Jobba vidare med utkastet från steg 2. Finns det dokument och skrivningar som påverkar syftet?

Mål för naturvägledningen på den del av leden som ni ska fokusera på.

Målgrupperna för naturvägledningen. Jobba vidare med utkastet från steg 2.

  • Vill ni locka nya grupper?
  • Vilka vandrare ska naturvägledningen framförallt rikta sig till?
  • Deras förväntningar och önskemål?

Ta fram ett övergripande tema för naturvägledningen på leden. Temat är det ni helst vill att vandrarna reflekterar kring och har med sig i tanken från vandringen. Temat bidrar till att naturvägledningen längs leden blir en sammanhängande berättelse. Vid behov kan man även ta fram med underteman, vilka är mer detaljerade än det övergripande temat, men faller samtidigt inom ramen för övergripande temat.

Metodtips

Vandrande workshop

Utifrån ett utkast på målgrupper och tema skulle ni kunna gå en del av leden och tänka er in i målgrupperna och deras behov och intressen och utifrån temat komma med förslag på naturvägledning.

Utgå från en naturvägledningsplan

Om det redan finns en plan för naturvägledning för leden eller området som leden passerar kan ni utgå från den. Naturvägledningsplanen bör ha lyft fram teman och målgrupper. Utifrån det kan ni kommer med förslag på platser längs leden som kan intressera målgrupperna inom olika teman.

6 Välj naturvägledningsinsatser 

Med utgångspunkt från arbetet ovan, välj platser och metoder för naturvägledning.

Vanliga naturväglednings-metoder för vandringsleder är text/bild på skylt och/eller text/bild/ljud via mobiltelefon. Ofta kombineras dessa metoder, med hjälp av QR-kod på plats. Ytterligare metoder är guidning, utställning, konst, folder och andra metoder som uppmuntrar interaktion, meningsskapande och lärande.

Tänk gärna på följande:

  • Utgå från vad vandraren upplever på plats. Hur kan naturvägledningen förbättra den upplevelsen?
  • Eftersträva samspel mellan information om vandringsleden och naturvägledningen på plats.
  • Vid utformning tänk på att naturvägledningen ska underlätta upplevelsen och inte störa den. Vissa besökare är känsliga.
  • Vill ni eller vill ni inte uppmana vandrare att använda mobilen?
  • Går vandrarna oftast i en viss riktning?
  • Överraska gärna, bidra med nya perspektiv och ge vandraren aha-upplevelser.
  • Uppmuntra till nytänkande och reflektion.
  • Vill ni uppmana vandrare att spana efter saker längs leden?
  • Vill ni underlätta att vandrarna ska dela sina berättelser och reflektioner med senare vandrare?

För ytterligare tips titta på CNV:s allmänna rekommendationer för naturvägledningsplanering.

7 Kartlägg potentiella risker, motsättningar och outnyttjade möjligheter

Har ni rådighet att genomföra det ni vill? Krävs det dispenser och tillstånd för naturvägledningen?

Ta hänsyn till både formellt och informellt ”ägande” från engagerade. Behövs ytterligare samråd och samarbeten?

Bör ytterligare aktörer involveras, så att de kan bidra till utformning och innehåll av naturvägledningen?

8 Testa och utvärdera 

Testa innan ni gör verklighet av naturvägledning i praktiken. Planera och gör gärna prototyp som aktörer och besökare får chans att kommentera. Exempel på två tester finns här.

Utvärdera utifrån de satta målen för naturvägledningen. Läs om utvärdering av naturvägledning här.

Kontakt