Händer skriver på ett tangentbord

AI-tips för lärare

Sidan granskad:  2025-11-10

Elevers användande av Artificiell Intelligens, AI, i samband med uppsatsskrivande kan vara en utmanande kombination för lärare. Här nedan kommer några tips på hur lärare inom SLU Youth Institute utmanar eleverna att lära sig och presentera på ett givande sätt.

AI-tips i arbetet med Global Challenge

1. Lägg stor vikt och mycket tid på referenserna, tex genom att: 

  • Sitta med dem och leta referenser.
  • Be eleverna att skicka exempel på de referenser de använder.
  • Titta på om eleverna använt källhänvisning i sina uppsatser. 
  • Undersök om källorna eleverna använt i uppsatserna existerar.

2. Komplettera med någon form av muntlig redovisning:

  • Redovisning av hela uppsatsen eller någon del av den.
  • Rundabordssamtal i klassrummet. 

3. Skriv ett abstract till uppsatsen som en låst uppgift.

4. Diskutera med dem vad AI eventuellt får användas till under uppsatsarbetet och vad AI gör bra, samt vad AI inte får användas till (och varför) och vad AI inte gör bra. 

5. Låt eleverna skriva en del av uppsatsen på egen hand och låt dem sedan be AI skriva motsvarande del, jämför texterna och diskutera vad som är bra/mindre bra. 

6. Använd information, tips och material som eventuellt finns på skolan i samband med gymnasiearbetet då utmaningarna är desamma. 

Lycka till!