Svea i fågelperspektiv omgiven av mörkblått hav
Specialbyggd för havets utmaningar – och forskningens krav. Foto: Patrik Eld

Tekniska specifikationer

Sidan granskad:  2025-05-12

R/V Svea är ett specialbyggt forskningsfartyg (Special Purpose Ship) med dynamisk positionering, avancerad bullerdämning och hög miljöklassning. Fartyget är designat för säker, effektiv och bekväm drift under forskningsuppdrag året runt.

Fartyget designades av norska Skipsteknisk AS, och byggdes av Armonvarvet i Spanien 2017 till 2019.

Anropssignal: SEYB
MMSI: 265009000
IMO: 9829332

Tekniska specifikationer

  • Längd (l.ö.a): 69,5 m
  • Längd mellan perpendiklar (längd vid vattenlinjen): 63,2 m
  • Bredd: 15,8 m
  • Djupgående: 5,4 m
  • Djup till huvuddäck: 8,6 m
  • Bruttotonnage: 3 148 ton

Svea är byggd för effektiv och tyst drift under längre expeditioner.

  • Maxfart: 13,5 knop
  • Marschfart: 11 knop
  • Stabiliseringssystem: Passivt U-format tanksystem
  • Bullerdämpning: Uppfyller ICES 209 för undervattensbuller
  • Tid till sjöss: 16 dygn
  • Bränsle: 247 m³
  • Färskvatten: 154 m³

Svea erbjuder moderna och bekväma boendemiljöer anpassade för längre expeditioner.

  • 24 enkelhytter + 4 dubbelhytter, alla med eget badrum
  • Total kapacitet: 32 personer (varav minst 11 besättningsmän)
  • Komfortklassning: COMF-C(2)V(2) – låg ljud- och vibrationsnivå

DNV (Det Norske Veritas) är ett internationellt klassningssällskap som certifierar fartyg för säkerhet, funktion och miljöprestanda. R/V Svea är klassad enligt följande:

  • +1A1 – fullvärdig havsgående klass
  • E0 – obemannad maskinövervakning
  • ICE-1B – isklass för trafik i isfyllda vatten
  • DYNPOS-AUTS – avancerad dynamisk positionering
  • SPS – specialfartyg för forskning med extra säkerhetskrav
  • TMON – övervakning av vibrationer och skrovbelastning
  • BWM-T – godkänd ballastvattenhantering
  • COMF-C(2)V(2) – komfortklassning för låg ljud- och vibrationsnivå
  • CLEAN – miljöklassning med låga utsläpp
  • NAUT-AW – navigationssäkerhet i öppet vatten

Svea har dieselelektrisk framdrift, där el från tre dieselgeneratorer driver två elmotorer som snurrar fartygets huvudpropeller. Systemet ger tyst och flexibel drift – optimalt för forskningsarbete.


Tekniska detaljer:

  • 2 × Caterpillar 3512C, 1350 bkW / 1600 rpm
  • 1 × Caterpillar 3508C, 783 bkW / 1600 rpm
  • Växelströmsgeneratorer: 690 V, variabel frekvens
  •  2 × Indar IMU-710-L/8 AC-elmotorer, 1000 kW, 0–145 rpm
  • 1 × propeller, fast stigning, Ø 3600 mm (Wärtsilä)

Bryggan är utrustad med ett integrerat navigationssystem (Furuno) som samlar styrning, radar, ekolod och annan navigationsdata i ett och samma gränssnitt. Dynamisk positionering (DP I) från Kongsberg Maritime gör att fartyget kan hålla exakt position utan att ankra. AIS och maskinövervakningssystem från Siemens ger ökad säkerhet och kontroll över fartygets drift.

  • Dynamisk positionering (DP): Kongsberg K-POS (DP1)
  • Bogpropeller: Brunvoll, 600 kW tunnel
  • Akterthruster: Brunvoll, 600 kW tunnel
  • Infällbar azimuththruster (för): Brunvoll, 860 kW

Fartyget har ett redundant kommunikationssystem med satellituppkoppling via Starlink och dubbel VSAT (Ku-band), kompletterat med dubbel 4G och landansluten WiFi i hamn. Det ger stabil och säker uppkoppling även under längre expeditioner till havs.

Svea är anpassad för avancerad provtagning. Utrustningen omfattar flera rörelsekompenserade vinschar (Scantrol) för oceanografiska undersökningar, kraftfulla vinschar för trålning och kranar och a-ram för säker hantering av tung utrustning. Däcksytan möjliggör flexibel användning av containrar och bogserade system. På arbetsdäck finns plats för tre 20-fotscontainrar.

Tekniska detaljer

Oceanografi
  • Rörelsekompenserade vinschar med stålarmerad kabel för optisk fiber och två strömledare, ø11.5 mm
    - CTD-vinsch, 1 500 meter, SWL (Safe Working Load) 15 kN
    - mångfunktionsvinsch, 3 000 m, SWL 30kN
    - vinsch för släpad farkost med fiskekolod (förlig ROTV), 300 m, SWL 30 kN.
  • Hydrografivinsch, 1 500 m - ø6 mm rostfri vajer, SWL 15 kN
  • Mångfunktionsvinsch, 1 500 m, ø16 mm syntetlina, SWL 120 kN
  • Flyttbar däcksvinsch. Kapacitet att spela upp 300 m, ø30 mm syntetlina, SWL 30 kN. 
Fiske
  • 2 x trålvinschar, 2 500 m, ø26 mm, SWL 290 kN
  • 2 x tråltrumma, 2x10,4 m3, SWL 170 kN
  • Vinsch, 100 m, ø20 mm, SWL 10 kN
  • Vinsch för trålsonar, 3 500 m, ø11 mm, SWL 15 kN
  • 2 x vinschar för trålbord, 600 m, ø28 mm, SWL 25 kN

Däckskranar och ramar, levererade av Triplex:
  • 6.0 t/ 12 m vikarmskran med nätrullare, trålgalge på styrbord sida
  • 2.0 t/ 13.5 m vikarmskran, trålgalge på babord sida
  • 2.0 t/ 12 m vikarmskran, på fördäcket
  •  A-ram 8 t SWL i aktern
  • Teleskopkran 1.5 t SWL, på styrbord sida
  • CTD-dävert 1.5 t SWL, i CTD-hangaren

Svea är konstruerad för att minimera miljöpåverkan. Fartyget drivs med förnybar HVO-diesel, är utrustat med partikelfilter och katalytisk rening av avgaser, och uppfyller ICES 209-krav för lågt undervattensbuller. Ballastvatten, avloppsvatten och kemikalier hanteras enligt högt ställda miljökrav. Svea ansluts till el- och fjärrvärmenät i hamn.