
Digital natur och allmänhetens engagemang
Översikt
Medverkande
Mer relaterad forskning
Kort om projektet
Digitala teknologier kan påverka hur vi uppfattar den naturliga världen. Vi undersöker hur biologisk mångfald upplevs, representeras och ges mening genom samtida medieplattformar.
I denna forskningsinriktning undersöker vi hur biologisk mångfald upplevs, representeras och ges mening genom samtida medieplattformar. Från direktsända naturprogram till mobilappar för artidentifiering och digitala gemenskaper – vi studerar hur digitala miljöer öppnar upp nya sätt för människor att möta och bry sig om den naturliga världen.
Vårt arbete utforskar det vi kallar medierad natur – de mångfacetterade sätt på vilka människor kommer i kontakt med biologisk mångfald, inte bara genom direkta upplevelser, utan också via skärmar, sensorer och berättelser. Dessa medierade möten kan vara djupt känslomässiga, sinnliga och sociala. Vi frågar oss hur sådana upplevelser kan stödja personlig naturkontakt, främja kollektivt engagemang och forma miljömedvetenhet i en tid av ekologisk osäkerhet.
Ett centralt fokus ligger på public service-initiativ och deltagarbaserade medieformat. Till exempel studerar vi Den Stora Älgvandringen, ett populärt svenskt slow-TV-program som direktsänder älgarnas vårvandring. Genom digital etnografi och diskursanalys undersöker vi hur denna typ av program samlar människor kring säsongsbundna händelser, möjliggör gemensamma naturiakttagelser och odlar en känsla av gemenskap och tillhörighet. Diskussioner i sociala medier, kommentarer online och redaktionellt utvalda höjdpunkter blir alla delar av en bredare medieekologi där naturens betydelser förhandlas och förnyas.
Vi är också intresserade av det medborgarforskningspotential som digitala verktyg erbjuder. Appar som PlantNet och Merlin hjälper inte bara användare att identifiera arter, utan bidrar även till övervakning av biologisk mångfald. Genom att analysera hur dessa verktyg används i utbildningssammanhang, i vardagen eller av internationella användare, undersöker vi hur digitalt deltagande påverkar både individuellt lärande och kollektiva datapraxis.
Vi använder tvärvetenskapliga angreppssätt för att fördjupa förståelsen av hur nya former av digitalt engagemang formar samtida människa–natur-relationer. Därmed korsar vi begrepp inom miljöpsykologi, naturvårdsforskning, medie- och kommunikationsvetenskap samt miljöhumaniora. Det öppnar också upp för diskussioner om miljömedborgarskap, ekologiskt minne och mediers roll i att upprätthålla allmänhetens uppmärksamhet på biologisk mångfald i en tid av distraktion.