Pedagogiska priset

Sidan granskad:  2025-04-10

Två pris på vardera SEK 25 000 för ”föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning” delas ut vid varje promotionshögtid i oktober. Ett pris är individuellt (lärare, studierektor eller motsvarande) och ett pris kan vara ett lagpris (lärarlag institution eller motsvarande).

 

Årets mottagare

Tre glada personer står i en park och tittar i kameran.
Anna Lindahl, Nick Jarvis och Elsa Coucheney. Foto: Jenny Svennås-Gillner


Lagpriset 2025 – lärarlaget bakom kursen ”Soil water processes in agroecosystems”, Elsa Coucheney, Nick Jarvis och Anna Lindahl vid institutionen för mark och miljö

Lärarlaget undervisar och genomför kursen på ett sätt som studenterna upplever vara tydligt studentcentrerat. Alla i lärarlaget är mycket engagerade och de använder hela tiden väl genomtänkta undervisningsmetoder. Samtidigt lyckas de skapa en lärmiljö som är öppen och inkluderande vilket lyfts fram som mycket värdefullt, inte minst av internationella studenter. 

Lärarlaget har en mycket uppskattad förmåga att tydligt koppla ihop teoretiska och praktiska moment. Studenterna lyfter också lärarnas lyssnande och respektfulla inställning som en viktig grund för att de som studenter vågar vara nyfikna och engagerade, i relation till såväl kursinnehåll som undervisningsformer.

 

En person med vitt hår står i skogen.
Anders Dahlberg. Foto: Michael Krikorev


Det individuella pedagogiska priset 2025 – professor Anders Dahlberg, institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi

Genom sitt engagerande och inspirerande sätt att undervisa har Anders Dahlberg lyckats väcka ett genuint intresse och motivation hos sina studenter och kollegor. Han bjuder in till samtal samtidigt som han uppmuntrar till reflektion och kritiskt tänkande. Studenter känner sig lyssnade på och delaktiga i undervisningen, vilket skapar en inkluderande och stimulerande lärmiljö där frågor och olika perspektiv får ta plats.

När Anders undervisning är kopplad till aktuella samhällsfrågor lyfter han fram fakta, olika intressenters synsätt och komplexiteten i beslutsfattande – utan att själv ta ställning. På så sätt får studenterna själva bilda sig en välgrundad uppfattning. Genom sitt engagemang, sin öppenhet och sin integritet har Anders Dahlberg varit en förebild som pedagog och en ovärderlig tillgång för SLU:s utbildningar.

 

Generella kriterier

Utveckling av undervisning

Här finns ett erkänt intresse och engagemang för att utveckla undervisningen efter nya förutsättningar. 

Den/de nominerade:

  • ​utvecklar nätbaserade undervisningsmetoder på ett sätt som ger mervärde i lärandet
  • utvecklar och förnyar undervisnings- och/eller examinationsformer för campus och distans
  • skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet
  • aktiverar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande
    ger konstruktiv återkoppling till studenterna på deras lärande
  • förnyar undervisningsmaterial så att det blir mer studentcentrerat
  • anpassar undervisningen på distans så att olika former av praktisk kunskap och färdighetsträning ändå kan genomföras med kvalitet
  • anpassar undervisning och handledning utifrån studenternas/doktorandernas behov av tillgänglighet.

 

Samverkan med kollegor och/eller studenter för utveckling av undervisningen

Här finns ett erkänt intresse och engagemang för att utveckla undervisningen på institutionen tillsammans med kollegor och studenter.

Den/de nominerade:

  • skapar dialog med studenterna kring undervisningens form och innehåll och använder dessa kunskaper för att utveckla undervisningen på campus så väl som på distans
  • tar initiativ till olika former av samverkan med studenter, kollegor, övrig personal, lärare vid andra institutioner vad gäller grund- och avancerad nivå
  • förnyar undervisningens form och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning).


Pedagogisk ledning

Här finns ett tydligt och uppskattat pedagogiskt ledarskap med erkänt intresse och engagemang för att driva utveckling av undervisningen framåt.

Den/de nominerade:

  • underlättar övriga lärares pedagogiska/pedagogiska digitala kompetens
  • stödjer lärares egna initiativ att utveckla distansundervisningen
  • bygger upp former för utveckling av dialogen med studenterna
  • utvärderar och följer upp effekten av de olika pedagogiska insatserna och sättet att undervisa
  • sprider goda modeller och resultat från utveckling av undervisning.

 

2025

  • Anders Dahlberg, professor Anders Dahlberg vid institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi, Individuellt pris
  • Lärarlaget bakom kursen ”Soil water processes in agroecosystems”, Elsa Coucheney, Nick Jarvis och Anna Lindahl vid institutionen för mark och miljö, Lagpris

2024

  • Linus Rosén, forskare vid institutionen för stad och land, Individuellt pris
  • Monika Johansson, universitetslektor vid institutionen för molekylära vetenskaper, Individuellt pris

2023

  • Mattias Larsson, universitetslektor vid institutionen för växtskyddsbiologi, Individuellt pris
  • Lärarlaget vid Skogsmästarskolan, Lagpris

2022

  • Lenka Kuglerová, universitetslektor vid institutionen för skogens ekologi och skötsel, Individuellt pris
  • Lärarlaget inom Kliniska vetenskaper- djuromvårdnad vid institutionen för kliniska vetenskaper, Lagpris

2021

  • Jörg Brunet, S-Fak, Individuellt pris
  • Marketing and Organisation Theory Teaching Track, NJ-Fak, Lagpris

2020

  • Joachim Strengbom, NJ-Fak, Individuellt pris
  • Elisabeth Persson, VH-Fak, Individuellt pris
  • Hela SLU:s lärarkår, Lagpris

2019

  • Marie Bengtsson, LTV-Fak, Individuellt pris
  • Styrgruppen för Plog-projektet, S-Fak, Lagpris

2018

  • Katja Nilsson, VH-Fak, Individuellt pris
  • Staffan Stenhag, S-Fak, Individuellt pris

2017

  • Erica von Essen, NJ-Fak, Individuellt pris
  • Nils Fall och Susanna Sternberg Lewerin, VH-Fak, Lagpris
  • Hans Andersson, Jubileumspris

2016

  • Emanuel Erlandsson, S-Fak, Individuellt pris
  • Emma Eriksson, VH-Fak, Individuellt pris

2015

  • Vilis Brukas S-Fak, Individuellt pris
  • Ulla Myhr som representant för lärarlaget bakom kandidatarbetskursen i landskapsarkitektur, NJ-Fak, Lagpris

2014

  • Ola Lindroos, S-Fak, Individuellt pris
  • Lärarlaget vid Institutionen för ekologi, NJ-Fak, Lagpris

2013

  • Maria Andersson, VH-Fak, Individuellt pris
  • Maria Kylin, Karin Hammarlund, Jenny Nord och Kenneth Olwig. LTV-Fak, Lagpris

2012

  • Per-Magnus Ekö, S-Fak, Individuellt pris

2011

  • Peter Redbo Torstensson, NJ-Fak, Individuellt pris

2010

  • Birgitta Andrén, VH-Fak, Individuellt pris

2009

  • Daniel Lunneryd, NL-Fak, Individuellt pris
  • Landskapsarkitektprogrammet i Alnarp, LTJ-Fak, Lagpris

2008

  • Yvonne Ridderstråle VH-Fak, Individuellt pris
  • Anders Alanära & Anders Karlsson, S-Fak, Lagpris

2007

  • Birgitta Malmfors, NL-Fak, Individuellt pris
  • AgVet-gruppen, VH-Fak, Lagpris

2006

  • Fredrik Söderbom, NL-Fak, Individuellt pris
  • Sydsvenskt Skogsbruk, S-Fak, Lagpris

2005

  • Jan Svedberg, VH-Fak, Individuellt pris

2004

  • Ulf Olsson, NL-Fak, Individuellt pris

2003

  • Cecilia Mark-Herbert, NL-Fak, Individuellt pris

2002

  • Gunnar Malmfors, VH-Fak, Individuellt pris
  • Anne Algers, VH-Fak, Individuellt pris

2001

  • Mårten Carlsson, Individuellt pris

2000

  • Ylva Dahlman, NL-Fak, Individuellt pris

Kontakt