För leverantörer

Sidan granskad:  2025-03-24

Inköp vid SLU ska ske samordnat utifrån nytta, kostnadstänkande, affärsmässighet och miljöhänsyn. SLU är en statlig myndighet och därmed skyldig att följa lagen om offentlig upphandling, LOU.

Hur blir jag leverantör till SLU?

Alla företag och organisationer är välkomna att lämna in anbud på våra annonserade upphandlingar. Vi behandlar alla på samma sätt, oavsett om anbudsgivaren har varit leverantör tidigare eller är med i en upphandling för första gången. Ett av de viktigaste syftena med offentlig upphandling är att främja konkurrens.

För att kunna bli leverantör till SLU måste du vara med och lämna anbud och bli tilldelad kontrakt i en upphandling. För att kunna vara med och lämna anbud gäller det att hålla sig uppdaterad om vilka upphandlingar som är aktuella. Våra aktuella upphandlingar som är ute på annons ser du under "Inköp och upphandling vid SLU".

Anbudsprocessen

Leverantören genomför hela anbudsprocessen i e-Avrop, från att hämta upphandlingsdokumenten, ställa eventuella frågor och skicka anbud till att ta emot tilldelningsbeslut och skriva under eventuellt avtal.

Hela upphandlingen hanteras på ett och samma ställe, vilket gör att du som leverantör har en tydlig koll på hela processen. Kommunikation sker direkt med upphandlaren i verktyget.

Att lämna anbud i e-Avrop är kostnadsfritt. Efter att du registrerat dig får du tillgång till aktuella annonser och upphandlingsdokument.

Anbudet lämnas elektroniskt tillsammans med eventuella filer och dokument som ska bifogas som bevis på kravuppfyllelse. Den upphandlande enheten öppnar, kvalificerar och utvärderar sedan anbuden i verktyget, som även hanterar frågor och svar samt eventuella förtydliganden och digital signering.

Läs mer om hur du lämnar ett elektroniskt anbud via e-Avrop.

Välkommen att lämna anbud!

Fakturering

Det finns lagkrav på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). Läs mer om hur det går till här: Fakturera SLU

Kontakt