Inköp och upphandling vid SLU
SLU är en statlig myndighet och därmed skyldig att följa lagen om offentlig upphandling, LOU. Inköp vid SLU:s ska ske samordnat utifrån nytta, kostnadstänkande, affärsmässighet och miljöhänsyn.
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
SLU upphandlar varor och tjänster för cirka 1,5 miljarder kronor årligen. Den centrala inköpsenheten ansvarar för att teckna ramavtal för hela SLU samt för att genomföra större upphandlingar. Vi är även rådgivande, ger information och håller utbildningar för SLU:s anställda.
Exempel på inköpsområden är
- instrument
- kemikalie- och laboratorieprodukter
- maskiner
- analysutrustning
- förnödenheter
- tjänster av olika slag.
Aktuella upphandlingar
De upphandlingar som för närvarande annonseras av SLU i databasen E-avrop hittar du här: Aktuella upphandlingar. Klicka på önskad upphandlings dokumentnamn för mer information.
Upphandling är en formell process som innebär att alla leverantörer via ett annonserat underlag erbjuds att lämna anbud (offert). Inköpsenheten genomför upphandlingar elektroniskt i verktyget TendSign. Hela processen från förfrågningsunderlag till färdigt avtal sker elektroniskt, även anbuden tas in elektroniskt.
För övriga frågor om inköp är ni välkomna att kontaka oss.
Inköpsplan
På SLU finns en Inköpsplan för planerade upphandlingar de kommande två åren. Inköpsplanen ska kommuniceras internt såväl som externt för att SLU ska upprätthålla en transparens i inköps- och upphandlingsplaneringen.
Målet med denna Inköpsplan är att skapa förutsägbarhet i de behov som verksamheten har. Förutsägbarheten underlättar i resursfördelningen på inköpsenheten och ökar förståelsen för den tidskrävande upphandlingsprocessen i verksamheten.
Se inköpsplanen för SLU 2025-2026 (excel-dokument)
Kontakt
-
Upphandling
-
E-handel