
Design av urbana landskap
Ämnesområdet Design av urbana landskap utgår från designhandlingen som en omistlig del av vår samtids idémässiga och tekniska omvandling av stadslandskapet.
Flera av oss har en bakgrund inom teknisk eller konstnärlig praktik. Med ett samlat kursansvar för 220 högskolepoäng per år står gruppens medlemmar för en stor del av institutionens grundutbildning, särskilt i de praktiskt orienterade studiobaserade kurserna. Vi ser designundervisning som en möjlighet att utveckla designforskningen, vilket erfordrar att vi intar ett internationellt perspektiv, något som också efterfrågas av våra studenter.
Vårt bidrag till kunskap baseras på dagens designforskning, som inte vilar på enbart en erkänd väg eller på en fast uppsättning forskningsmetoder, metodiker eller kunskapsteorier. Istället närmar sig designforskningen sitt ämne genom en mångfald av inbördes kompletterande metoder, i huvudsak tvärvetenskapliga respektive transformativa. Vi bidrar till att utveckla ämnet genom att definiera och företräda skilda perspektiv och angreppssätt inom landskapsarkitekturen.
Forskning och undervisning
Forskningen, undervisningen och praktiken har viktiga roller i ämnesutvecklingen – alla tre med sina specifika spelregler men ändå tätt sammanvävda. För att i någon mån överbrygga skillnaderna mellan olika kunskapsfält erbjuder vi katalyserande kompetenser. Vi strävar efter att integrera undervisning och forskning inom följande teman:
- Konstnärliga uttrycksformer och designverktyg, från grundläggande konstnärliga sätt att ge inre tankar och stämningar materiell form, till förmågan att konceptualisera det samtida urbana landskapets komplexa utmaningar, med både analoga och digitala tekniker.
- Markprojektering, som behandlar kunskap om material och teknik för urbana landskap, kunskap om samspelet mellan ‘gröna’, ‘grå’ och ‘blå’ komponenter, mellan materiella och immateriella kvaliteter och mellan ritande och görande.
- Designstrategier som tillhandahåller metoder för att genomföra storskaliga landskapsomvandlingsprojekt med platsspecifika lösningar och som inte hemfaller åt schablonlösningar eller tabula rasa-metodik; som undersöker den gestaltande landskapsarkitekturens teoretiska grund, hur vi lär och lär ut, hur vi samspelar med yrkespersoner och medborgare samt hur vi förmedlar vårt arbete till omvärlden.
Kontakt
-
PersonLinn Osvalder, UniversitetsadjunktInstitutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
-
PersonCaroline Dahl, UniversitetslektorInstitutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning