Lärande genom kulturarv - kulturmiljöpedagogikens potential för mötet mellan natur och kultur
På detta webbinarium berättade Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik (NCK) hur naturvägledare kan kroka arm med kulturmiljöpedagogiken. Vi resonerade kring vilka teman och frågeställningar som kan användas för att överbrygga den ofta återkommande uppdelningen mellan natur och kultur.
Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik (NCK) har under tjugo år arbetat efter ledorden lärande genom kulturarv där kulturarvet och det historiska perspektivet används för att närma sig andra frågor, skapa sammanhang, inspirera och utveckla olika färdigheter.
Under detta webbinarium resonerade Charina Knutson och Helena Kuhlefelt från NCK kring vilka teman och frågeställningar som kan användas för att överbrygga den ofta återkommande uppdelningen mellan natur och kultur. De gav även exempel på hur kulturarvspedagogik används för att uppmärksamma klimatförändringarna genom projektet Digital Action on Climate Change with Heritage Environments (DACCHE).
Deltagarna diskuterade hur de skulle vilja arbeta mer överbryggande natur-kultur i sin verksamhet när det gäller: teman, samarbetspartners, målgrupp och typ av aktivitet. Ta del av en sammanfattning av resultatet från samtalen här.
Under webbinariet kom det fram flera tips från deltagarna. De finns längs ner på denna sida.
Ta del av inspelningen från webbinariet här
Kontakt
-
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)