Utomhusbaserat lärande om vatten
Utomhusbaserat lärande, naturvägledning och vattenmedvetenhet är begrepp som lyfter behovet av öka kunskapen om och relationen till naturen runt omkring oss. På de här sidorna fokuserar vi på vattenlandskapet.
Vattenmedvetenhet
Medvetenhet om vattnets betydelse innefattar mycket, och har relevans för många av skolans ämnen. Vatten finns i många olika former och miljöer, både söta och salta. Inte minst är vattnet hem åt en hel värld av organismer. Och allt levande, även på land, behöver vatten. Vattenmedvetenhet som begrepp kommer från begreppet havsmedvetenhet, som i sin tur är prioriterat under FN:s årtionde för havsforskning till stöd för hållbar utveckling, 2021-2030, både i Sverige och internationellt. Principer för havsmedvetenhet har tagits fram.
När det gäller sötvattenpedagogik är de grundläggande principerna ungefär desamma, och man brukar säga att vattenmedvetenhet är en förståelse för och kunskap om vattnets påverkan på oss människor, och om hur vi människor påverkar våra vatten.
Utomhusbaserat lärande
Inom naturvägledningen är inte uppgiften att direkt förmedla kunskap, som en klassisk lärare-elev-situation, utan snarare bidra till att väcka en känsla och nyfikenhet för naturen. Vår förhoppning är att deltagaren blir nyfiken och vill veta mer vilket leder till ökad kunskap. Det mest effektiva sättet att uppnå det är att vara på plats ute i naturen där man kan ta på, lukta på, lyssna på, smaka på, naturen - i det här sammanhanget - vatten.
De här sidorna handlar om att öka kunskapen om vatten, det handlar om lärande och utomhuspedagogik. Målgrupperna är "alla", men det har blivit så att metoderna och verksamheterna som lyfts fram ofta har barn och ungdomar i fokus. Vi tar gärna emot exempel med andra målgrupper.