Jonas Bååth

Docent, Institutionen för människa och samhälle
Telefon
0761006174
Jonas Bååth forskar och undervisar om mat, lantbruk, marknader, konsumtion, organisation och kommers i skärningspunkten mellan sociologi, företagsekonomi, hållbar utveckling och livsmedelsforskning.

Presentation

Med utgångspunkt i sociologi forskar och undervisar Bååth om hur marknader skapas och organiseras inom livsmedelsbranschen, samt utvecklar sociologiska teorier rörande hur mat och ekonomi formar och formas av samhällslivet, främst genom företagande och konsumtion. Han är docent i både sociologi och företagsekonomi och arbetar vid Institutionen för människa och samhälle (IMS) på SLU Alnarp samt är affilierad som forskare till CIRCLE – Centrum för innovationsforskning på Lunds universitet. Därtill är Bååth ordförande för det nordiska forskarnätverket Sociology of Commerce and Consumption som han också initierat, samt kassör i Sveriges sociologförbund. Bååths forskning har publicerats i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter som exempelvis Journal of Rural Studies, Sociologia Ruralis, och Socio-Economic Review.

Bååth är även ordförande för IMS forskningsseminarium, där lokala och inbjudna forskare regelbundet presenterar relevant samhällsvetenskaplig forskning inom institutionens områden. Kontakta gärna Bååth ifall du skulle va intresserad av att presentera din forskning på seminariet.

Forskningsprojekt

Forskargrupper

Undervisning

Bååth undervisar och handleder uppsatser om samhällsvetenskapliga frågor inom hållbar mat, livsmedelspdouktion och ekonomi, främst inom de internationella mastersprogrammen Agroecology, Food & Landscape och Sustainable Food Systems. Han är också en återkommande gästföreläsare på andra lärosäten, där han undervisar om bl.a. livmedelssystemets organisation, forskningsdesign och etnografi. 

Med start januari 2026 ger Bååth doktorandkursen Qualitative Inquiry in Scientific Research (5Hp).

Handledning

Bååth är huvudhandledare till Rosa Hellman och biträdande handledare till Sebastian Carlsson, båda doktorander i företagsledning. Därtill handleder han Lisa Blix Germundssons postdoktorala forskning.

Publikationer i urval

Bååth, J. and C. Fuentes. 2025. Alternativizing markets: the framing of moral commerce. Socio-Economic Review, 23(1): 183–203.

Bååth, J. 2024. Relational work in an alternative food network: the fundamental role of shared meaning for organising markets differently. Sociologia Ruralis, 64(4): 592-612.

Bååth, J. and J. Nilsson. 2024. The art of being governed: the implementation of Covid-19 policies in Swedish on-license alcohol service. Food, Culture & Society, 27(1): 202-220.

Jack, T., J. Bååth, JT. Heinonen, and K. Gram-Hanssen. 2024. How individuals make sense of their climate impacts in the Capitalocene: mixed methods insights from calculating carbon footprints. Sustainability Science, 19: 777-791.

Bååth, J. 2023. Towards a unified theory of market prices: turning to pricing in practice. Socio-Economic Review, 21(1): 5-23.

Bååth, J. and N. Neuman. 2023. Social lens or inherent social phenomenon? The study of food in Swedish sociology. Current Sociology, 71(6): 945-963.

Bååth, J. 2022. How alternative foods become affordable: the co-construction of economic value on a direct-to-customer market. Journal of Rural Studies, 94: 63-72.

Relaterade länkar