Jonas Bååth

Docent, Institutionen för människa och samhälle
Telefon
0761006174
Jonas Bååth forskar och undervisar om mat, lantbruk, marknader, konsumtion, organisation och kommers i skärningspunkten mellan sociologi, företagsekonomi, hållbar utveckling och livsmedelsforskning.

Bakgrund

Bååth är antagen som Docent i både sociologi (Uppsala universitet) och Företagsekonomu (SLU). Innan sin nuvarande roll var han postdoktor på Lunds universitet och blev dessförinnan Fil.Dr. i sociologi vid Uppsala universitet. Han har även varit gästforskare på Yale University och Lunds universitet. 

Publikationer i urval

Bååth, J. and C. Fuentes. 2025. Alternativizing markets: the framing of moral commerce. Socio-Economic Review, 23(1): 183–203.

Bååth, J. 2024. Relational work in an alternative food network: the fundamental role of shared meaning for organising markets differently. Sociologia Ruralis, 64(4): 592-612.

Bååth, J. and J. Nilsson. 2024. The art of being governed: the implementation of Covid-19 policies in Swedish on-license alcohol service. Food, Culture & Society, 27(1): 202-220.

Jack, T., J. Bååth, JT. Heinonen, and K. Gram-Hanssen. 2024. How individuals make sense of their climate impacts in the Capitalocene: mixed methods insights from calculating carbon footprints. Sustainability Science, 19: 777-791.

Bååth, J. 2023. Towards a unified theory of market prices: turning to pricing in practice. Socio-Economic Review, 21(1): 5-23.

Bååth, J. and N. Neuman. 2023. Social lens or inherent social phenomenon? The study of food in Swedish sociology. Current Sociology, 71(6): 945-963.

Bååth, J. 2022. How alternative foods become affordable: the co-construction of economic value on a direct-to-customer market. Journal of Rural Studies, 94: 63-72.

Relaterade länkar