
Landskapsarkitektur - Designteori
Kontaktperson
Forskargruppens medlemmar
Relaterade forskningsprojekt
Relaterade forskningsämnen
Ämnesområdet fokuserar på metoder, verktyg och pedagogik inom landskapsarkitektur. Vi utforskar design som ett sätt att generera teoretisk och praktisk kunskap och som en representation av framtida miljöer.
Ämnesområdet bidrar till utvecklingen av landskapsarkitekturdisciplinen ur både ett teoretiskt och praktiskt perspektiv.
Pågående forskning och undervisning omfattar, men är inte begränsad till:
- Estetik och kreativitet – de subjektiva och kreativa dimensionerna av design-processen och deras teoretiska och praktiska roller inom landskapsarkitektur.
- Värderingar, perception och användning av landskap.
- Landskapens kulturella och emotionella betydelse för identitet och meningsskapande.
- Form, skala och materialitet som centrala aspekter av design och gestaltning.
- Landskapsdesignens historia – hur yrket och den akademiska disciplinen har utvecklats över tid.
Inom designteori tillämpar vi en rad olika metoder, både kvalitativa och kvantitativa. Pedagogik är en integrerad del av forskningsverksamheten, och vi undviker skarpa gränser mellan ”undervisning” och ”forskning”, ”teori” och ”praktik”. Istället strävar vi efter att skapa en kultur av kollektiv kunskapsutveckling, där olika metoder och tillvägagångssätt får samverka och berika varandra.