
Varför Scapes?
Varför introducerar SLU Urban Futures fokusområden inom forskning i form av Scapes?
Idag lever vi i en snabbt urbaniserad värld som ställer stora krav på samhället att sträva mot hållbar stadsomvandling. Att övervinna hållbarhetshinder kräver kommunikation och samarbete mellan många forskningsområden och samhällsperspektiv, på nivåer som man tidigare inte kunde föreställa sig.
Som professor Thaisa Way påtalar:
För SLU Urban Futures-plattformen börjar stödet för hållbar stadsomvandling med att överskrida historiskt etablerade, institutionellt förankrade skiljelinjer mellan forskningsdiscipliner och samhälleliga arenor. Dagens mest angelägna forskningsfrågor är komplexa och multifokala, och omfattar många inbördes relaterade ämnen, frågor och problemområden, vilket gör att forskare måste lära sig att arbeta på nya sätt. På Urban Futures kallar vi dessa nya, sammansatta sätt för kunskapsproduktionsforskning för 'scapes'.
Inramning av forskningens 'scapes
Att rama in forskningslandskap (istället för traditionella forskningsämnen) börjar med att anta ett landskapsperspektiv på urban hållbarhet; det innebär att ombilda stadsförvandlingsfrågor från flera vetenskapliga, sociologiska och humanistiska perspektiv. Detta på grund av att landskapsfältet bygger på kunskapsgenererande metoder och praktiker från naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora och den skapande konsten. Det korsbefruktar och syntetiserar vetenskapliga, kulturella, rumsliga, historiska och reglerande förståelser.
Läs mer på UrbanScapes - en separat webbplats skapad av SLU Urban Futures som fungerar som ett komplement till slu.se och en inkörsport till SLU:s urbana palett av kunskap och nätverk. Denna syntetiska webb kommer att föra fram ett urval av urbant fokuserat arbete, över fakulteter, institutioner och program – vilket gör det mer tillgängligt för fler målgrupper.
*Way, Thaisa, “Urban Site as Collective Knowledge” in Site Matters: Strategies for Uncertainty through Planning and Design, ed. Andrea Kahn and Carol J. Burns (Routledge, 2005) p,224