Besökarnas tankar
Att utmana och inspirera besökares tankar är enligt Sam Ham (2013) med flera naturvägledningens viktigaste uppgift. Men hur vet man vad besökarna tänker? Hur kan man fånga in kvalitativa aspekter vid utvärdering av naturums verksamhet?
Denna artikel publicerades i 2014 som en del av nyhetsbrevet Naturvägledaren nr 2 2014 Att planera för naturvägledning.
Metoden "thought listing" (tankelistning) går ut på att låta besökare i en utställning eller deltagare i en aktivitet skriva ned eller spela in svaret på vilka tankar man ”tar med sig hem” från besöket. Dessa tankar räknas och kategoriseras sedan och jämförs med målen för vad man vill åstadkomma med utställningen eller aktiviteten.
Som ett led i arbetet med utveckling av utvärdering av naturum genomförde CNV under 2013 ett försök med ”thought listing” i samarbete med åtta svenska naturum: Abisko, Höga kusten, Dalarna, Nationalparkernas hus, Kronoberg, Hornborgasjön, Skrylle och Söderåsen. Resultaten av försöket med naturums egna reflektioner redovisas i denna rapport, Besökarnas tankar - meningsskapande i naturum förstått genom listning av besökarnas tankar. En metodstudie. som gavs ut i oktober 2014.
Projektet visar att tankelistning kan fungera som metod för att förstå hur tankeprovocerande en utställning eller annan naturvägledning är. Den kan också svara på frågan om vilka kategorier av tankar som är vanligast. Analyser av dessa svar om tankar i förhållande till syftet med utställningen kan ge ett kvitto på hur väl naturvägledningen fungerar.
Det kan vara svårt att formulera önskvärda teman i efterhand – särskilt i tematiskt mycket breda utställningar som naturum ofta har. Särskilt användbar kan metoden vara i förändringsprocesser, till exempel när en utställning ska byggas om. Det vore också intressant att testa metoden på naturvägledning där personalen själva har rådighet över innehållet och kan styra teman och hur de formuleras, till exempel i tillfälliga utställningar, en skylt vid ett fågeltorn eller en guidning.
De viktigaste slutsatserna om tankelistning som metod för att förstå meningsskapande är att metoden
- är användbar för att förstå vilka tankar som väcks eller förstärks hos besökare vid ett besök i naturums utställningar eller andra naturvägledningssituationer. Baserat på idén om provokation eller utmaning av besökares tankar som bärande i naturvägledning (Ham 2013)
- kan hanteras av naturums egen personal i löpande verksamhet och kan därför vara kostnadseffektiv jämfört med med de former av utvärderingar som kräver särskilda resurser
- ger en klar bild av vilka resultat som uppnås i förhållande till vad man önskar att besökare ska tänka och reflektera över efter att ha tagit del av en utställning (eller sannolikt för annan metod för naturvägledning)
- ger en god, teoretiskt grundad, empirisk bas för beslut om förändringar eller förbättringar av naturvägledning i olika former i naturum.
Rapporten omfattar 34 sidor och är rikt illustrerad. Ladda ned Besökarnas tankar här.
Kontakt
-
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)