studenter i diskussion vid ett runt bord

Fokusgruppen Lärande för hållbar utveckling

Sidan granskad:  2025-06-19

Utbildning anses ha stor potential för vi ska lyckas få till den samhällsomställning som vi behöver. Men utbildning är idag också ett verktyg för att reproducera det samhället som vi har. Forskning visar att det behövs en transformation även av utbildningarna.

Planen för hösten

Fokusgruppen Lärande för hållbar utveckling tackar för allt engagemang och intresse. Det kommer även under hösten bjudas in till digitala workshops med fokus på olika aspekter av undervisning och lärande för hållbarhet. Följande möten har bestämts:

Fredag 19/9 kl. 13.15-15.00
Emile Bellewes: Ekolingvistik och narrativ i hållbarhetsfrämjande undervisning

Torsdag 2/10 kl.13.15-15.00
Verkstad för hållbarhetsutbildning 

Måndag 3/11 13.15-15.00
Verkstad för hållbarhetsutbildning

Verkstaden är ett mötesformat som vi har börjat utveckla under vårterminen. Vi möts i vad som kallas för en Open Space där agendan sätts gemensamt i början av mötet genom de frågeställningar som deltagarna tar med sig.

Första verkstadsmötet blev mycket uppskattat och vi kommer därför att genomföra ytterligare två sådana möten under hösten. Vi hoppas att vi kan bygga detta format till att leva vidare även efter uppdragets slut vid årsskiftet.

Så har du frågor och idéer som du skulle vilja lyfta om utbildning och hållbarhet är du välkommen att ta med dig dessa till verkstaden, alternativt kan du också bara delta, lyssna, och kanske vidareutveckla andras idéer tillsammans med dem.

Arbetet med slutrapporten är pågående.

Två blonda kvinnor står tätt intill varandra och ler in mot kameran
Anne Katrin Peters och Cecilia Enberg leder arbetet i fokusgruppen tillsammans.

Vi i fokusgruppen verkar för att utbildningarna förändras till att alla studenter får möjlighet att lära sig om hållbarhet och ges möjlighet att bidra till samhällsomställningen. Vi har en idé att göra det genom att skapa mötesplattformar för gemensamt lärande och agerande. Vi vill jobba med olika aktörer - studenter, lärare och universitetsledare.

Under våren 2024 hade vi fokus på olika aktörers roller i utbildningsförändring för samhällsomställning och hållbarhet. Under hösten 2024 var målsättningen att tillsammans fortsätta att stärka de gemenskaper som arbetar med utbildning för samhällstransformation och hållbarhet runt om på svenska lärosäten,  under rubriken ”Connecting communities”. 

Den här terminen har vi haft ett digitalt seminarium om Hoppets pedagogik och en digital träff där vi diskuterade möjligheten att skapa en verkstad för hållbarhetsutbildning, där vi tillsammans kan utveckla undervisning och lärande för hållbarhet genom att utbyta idéer och stötta varandra i förändringsarbete. Målet är att skapa en (nästan) självorganiserande verkstad som kan leva vidare även efter att fokusgruppens formella uppdrag har avslutats i slutet av 2025.