
Naturvägledning för barn och unga
Naturen är en fantastisk resurs för aktiviteter, upplevelser och lärande för barn och unga. Det finns stora vinster att göra genom att till exempel mer av skolans undervisning sker utomhus.
Forskning visar på en rad positiva effekter såsom att både barn och pedagoger blir mindre stressade och sjuka; motorik, empati, samarbetsförmåga och koncentrationsförmåga förbättras; fantasi och kreativitet stimuleras. Trots alla fördelar är trenden för barns utevistelse nedåtgående. Enligt studier har barns skogsbesök halverats de senaste 20 åren. Det finns emellertid många som arbetar för att vända utvecklingen.
CNVs nyhetsbrev Naturvägledaren 2017.3 Gilla barnens närnatur! handlar om barns naturkontakt och naturvägledning för barn och unga. CNV har tidigare tagit fram skriften Naturvägledning i skolan.
Här på webbplatsen försöker vi samla tips om läsning, projekt och organisationer som arbetar med naturvägledning för barn och unga. Hör gärna av dig om du saknar något på listorna (cnv@slu.se).
För fler pedagogiska tips och idéer rekommenderar vi att du också besöker våra sidor om metoder och verktyg för naturvägledning samt våra sidor kring digitala verktyg för naturvägledning.
För friluftslivets år 2021 togs det fram en bingobricka med nio aktiviteter, vilka passar elever i årskurs F-6 och fritidshem. Kopplingen till läroplanen presenteras på brickan. Aktiviteterna är naturdikt, utemellis, natur-TV, naturskrift, teater, naturkonst, hinderbana, läs en bok ute och tyst promenad. Ladda gärna ner den: Friluftsbingobricka.
Här finns mer att läsa och inspireras av!
Svenska turistföreningen har tagit fram Allemansrättskolan med enkla texter och korta och roliga filmer som förklarar allemansrätten.
Webbsidor
Friluftsfrämjandet har tre aktivitetsområden för förskolan:
- Skogsmulle i förskolan introducerar naturen som en aktivitet på schemat i traditionella förskolor, utifrån barnens intresse och erfarenheter och enligt läroplanen.
- I Ur och Skur är en heltidsverksamhet och pedagogik som bygger på friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande i arbetet med målen i läroplanen.
- Skogshjältarna riktar sig till årskurs F-3 och erbjuder kunskap och redskap för upplevelsebaserat lärande som en del av schemat. Skogshjältarna är nära knutet till både läroplanen och Barnkonventionen.
Vi lärare ges ut av Sveriges lärare. Här kan du hitta artiklar om utomhuspedagogik för alla årskurser. Sök på utomhuspedagogik på sidan.
Förskoleforum – här finns Förskoleforums artiklar om utomhuspedagogik. Man kan bli prova på-medlem gratis i två månader och läsa artiklar som Naturspaning tips och checklista.
Håll Sverige rent – pedagogiskt material för förskola.
Ett antal titlar i Naturskoleföreningens publikationsserien Att lära in ute berör förskolan, till exempel Leka och lära matematik ute - Förskola.
Kontakta Natursnokarna, Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet, på din ort för tips. Kanske kan de tänka sig att göra en fortbildning? Snokboken hjälper dig att komma igång att snoka!
Skogen i skolan – har pedagogisk material som lektionsupplägg, digitala lektioner och filmer.
Utikuligt är ett koncept som på ett enkelt och inspirerande sätt vill stimulera pedagoger i förskolan, fritidshem och skolan till att använda utevistelsen för att stimulera barnens utveckling och uppnå läroplanens mål. Böcker och pedagogiskt material finns att beställa, som till exempel uppdragskort med fakta, uppdrag, lekar, ramsor och sånger på olika teman: sinnena, samspel i naturen, insekter, däggdjur, andra djur, växter, elementen, form och färg.
Böcker
Björn Bergenholtz ”Känn igen”- böcker brukar intressera både barn och vuxna. Upptäck även hans andra böcker med djurtema. Rabén & Sjögrens förlag.
Karin Runesson har skrivit Barnens utebok. Den är full av tips på utomhusaktiviteter och naturvägledning för barn och deras vuxna, sorterade efter årstid. Illustrationer och formgivning av Emilie Bergman. Calazo förlag, 2018. ISBN 9789188779342
Översatt från andra språk
Dawn Isaac 101 saker för barn att göra ute ISBN 9789177792147
Alice James, Emily Bone (2016) Äventyr i naturen ISBN 9789176631577
Mer på webben
The Wild Network är ett brittiskt nätverk för att öka den tid som barn tillbringar i naturen.
- The Wild Network har inspiration och en idébank, Wild time learning, med aktiviteter.
- Du kan också se filmen Project Wild Thing, om hur det hela började.
Children and Nature Network – En amerikansk/världsomspännande organisation för barns rätt till natur. Kolla till exempel sidorna med Tools and Resources, med övningar och material för olika åldrar. Organisationen ger även intressanta webbinarier och utbildningar.
The Woodland Trust (Storbritannien) har massor av tips och idéer på sidan Nature Detectives. Enkelt att hitta aktiviteter: man kan till exempel söka på olika årstider eller ålderskategorier: 0-2, 3-5 eller 6+ år.
Kids of the wild – Connecting children and families to the wild.
Green Hearts Institute for Nature in Childhood har gett ut en bok med tips på lekar och aktiviteter: Parent’s Guide to Nature Play som kan läsas online. (2009)
National Wildlife Federation (USA): Ranger Rick’s Outdoor Fun. Se tex under Crafts and Activities där du hittar tips på uteaktiviteter.
Plant-microbe-insects lab
Eken - en värld i världen En ek är en levande varelse. Men om du tittar riktigt noga upptäcker du att den också är hem för ett helt samhälle av små levande kryp. Låt detta bli din väg in i denna förunderliga värld i världen! Utforska hur eken och dess invånare förändras med årstiderna. Avslöja hur förändringar i Jordens klimat påverkar detta samhälle. Och upptäck till slut hur just du verkligen kan påverka världen. Projektet omfattar en kort tecknad film, ett aktivitetshäfte och en lärarhandledning.
Svenska turistföreningen
För barn, och den som vill läsa på lätt svenska, har STF tagit fram allemansrättsskolan. Enkla texter och korta (ofta roliga!) filmer förklarar vad den svenska allemansrätten innebär.
Helen Ekvall, pedagog i Botaniska trädgården i Göteborg, har skrivit en populärvetenskaplig skrift om utomhuspedagogik baserad på hennes forskningsöversikt i ämnet. Friskare, gladare och smartare med utomhuspedagogik?
Läs rapporten Natural Childhood om hur barn lever allt längre från naturen och vilka konsekvenser det kan få. The National Trust, som står bakom rapporten, har mer material, spännande kampanjer och idéer om hur man stärker barns kontakt med naturen.
Läs gärna Mattias Sandbergs artikel "Barn och natur i storstaden - En studie av barns förhållande till naturområden i hemmets närhet, med exempel från Stockholm och Göteborg" från Göteborgs universitet.
Du kan också ladda ner och läsa hans avhandling “De är inte ute så mycket. Den bostadsnära naturkontaktens betydelse och utrymme i storstadsbarns vardagsliv".
Läs om den danska satsningen Naturens vecka och hitta inspiration till olika uteaktiviteter med barn och ungdomar.
För varje generation blir naturupplevelserna kortare och färre, naturvistelserna blir i allt större utsträckning planerade familjeutflykter till skog och strand. Titta på filmen Børns brug af naturen, där farfar, far och son talar om naturens roll i deras barndom och barns förhållande till naturen.
Almqvist, K., Ideland, M., Johansson, Å., Malmberg, C. och L. Petri (2011). Hjältar i en annan värld - om ett äventyrligt pedagogiskt arbetssätt. Upplevelsebaserad utepedagogik för hållbar utveckling. FoU Malmö utbildning. Pedagoger från drömmarnas hus deltog i en forskningscirkel om utepedagogik och lärande för hållbar utveckling.
Andersson, S., och I. Melin (2012). Såhär berättar vi om skogen. Drömmarnas hus. En bok om barns tankar, känslor och upplevelser kring den vilda naturen.
Brügge, B., Glantz och K. Sandell (red.) (2007). Friluftslivets pedagogik - En miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. En bok med många(!) praktiska aktiviteter och inspirerande tips på naturnära friluftsliv. För lärare, pedagoger och alla andra som dela kunskap och upplevelser med barn i naturen. Obs! En ny upplaga av denna bok beräknas vara klar i början av 2018.
Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Dawn Publications, Nevada. Något av en klassiker om hur man akn uppleva dela naturupplevelser med barn. Innehåller många tips, övningar, aktiviteter.
Dahlgren, L.O., Sjölander, S., Strid, J.P. och A. Szczepanski (2007). Utomhuspedagogik som kunskapskälla: närmiljö blir lärmiljö. Studentlitteratur AB. Det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och C. Wehner- Godée 2011). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Liber förlag. En bok om att låta barnen utforska, undersöka och experimentera för att lära sig om naturen och naturvetenskap.
Halldén, Gunilla (2011). Barndomens skogar: om barn i natur och barns natur. Carlsson förlag. Gunilla Halldén, professor vid Tema Barn vid Linköpings universitet, har studerat relationen mellan barn och natur genom att titta på idéer om naturens och barndomens betydelse i vetenskapliga och litterära texter.
Kallin, av Eva-Mari (2015). Surfplattan utomhus - Lärande, lek och utforskande. Natur och kultur. Kan man använda surfplattan som ett verktyg för att utveckla barns undersökande utomhus? Boken ger tips och aktiviteter för att upptäcka närmiljön och utforska djur och natur på djupet, samt tips på appar att använda i ert arbete.
Leicht Madsen, Bent (2006). Barn, djur & natur. Tiedlunds förlag. Leicht Madsen delar in barns naturupplevelser i tre faser: Njuta, vilja veta vad saker och ting heter, fråga varför? Och anser att sekvensen är viktig att följa. Boken innehåller aktiviteter för barnen ute i naturen och hemma och på förskolan.
Lättman, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., och A Ekblad (2014) Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Förskola och förskoleklass. Naturskoleföreningen.
Naturskoleföreningens serie Att lära in ute.... Läs mer på Naturskoleföreningens webbplats.
Ohlsson, Anders (2015). Utomhuspedagogik : utveckling och lärande i naturen. Gothia fortbildning AB. En bok med praktiska och konkreta tips för pedagoger i förskolan som vill utveckla sitt arbete med barnen utomhus. på gården, vid vattendraget, på ängen eller i skogen. Författaren kopplar förskolans uppdrag till olika teorier, forskning och beprövad erfarenhet om utevistelse och utomhuspedagogik. Av samma författare Utikuligt och 365 Utikuligt. Webbplats: Utikuligt – glada barn.
Olsson, Titti (2015). Ute året runt: utomhuspedagogikens möjligheter. Lärarförlaget. Hur kan man arbeta pedagogiskt med utomhusmiljön i förskolan och de första skolåren? Vilken funktion kan gården, skogen eller strövområdet ha? Och hur påverkas barnens lärande av att de befinner sig i naturen? I boken finns exempel från hela landet och alla årstider. Fyra forskare och experter bidrar med sina rön och erfarenheter av utomhuspedagogik.
Olsson, Titti (2008). Varför sjunker inte äpplet? Om utomhuspedagogik i Lunds kommun. Lunds kommun, Movium och författarna 2008. Intervjuer och slutsatser från sju utvecklingsprojekt om utomhusmiljön som plats för lärande i Lunds kommun 2006-2008.
Olsson, Titti (2002). Skolgården som klassrum. Ett år på Coombes School. Runa förlag. På Coombes School utanför London har gränsen mellan ute och inne suddats ut. Boken beskriver ett den pedagogiska vardagen under ett läsår. Svenska lärare berättar hur de har inspirerats av verksamheten.
Osswald, Helena (2016). Fritidshem Utomhus - få det att fungera. Spiral förlag. En positiv utevistelse ger friskare barn, färre konflikter, ökad inlärningsförmåga, bättre motorik och mindre stress. Det finns enkla knep för att få uteverksamheten att fungera enkelt och smidigt. Om du som pedagog har en medveten strategi och en plan över uteverksamheten som ska genomföras kan den förgylla barnens tillvaro på fritids.
Ranius, T., Adelman, M. och P. Blomberg (1998). At upptäcka naturen. Thomas Ranius, Lund. Ingång till naturen för den som själv eller tillsammans med skolor eller föreningar vill upptäcka naturen. Tips och praktiska råd för enkla undersökningar i naturen.
Sellgren, G. (2009) Naturpedagogik. Epago. Konkreta experiment, undersökningar och ekologiska lekar.
Svenska naturskyddsföreningen (2005). Livet leker – upptäck naturen med barnen. Svenska naturskyddsföreningens årsbok 2005. En inspirationskälla för alla som vill upptäcka naturen tillsammans med barn.
Världsnaturfonden WWF (2013). Naturens tjänster. En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster. WWF handledning.
Änggård, Eva (2014). Ett år i ur och skur - utomhuspedagogik i förskolan. Studentlitteratur AB. Änggård har i egenskap av forskare följt en Ur och skur-förskola under ett läsår. Boken vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är också använd bar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin pedagogik och synliggöra den för allmänheten.
Nedan presenteras ett urval, kontakta gärna CNV (cnv@slu.se) om du känner till andra som arbetar med samma sak.
Biologilärarnas förening
Biologilärarnas förening ordnar föreläsningar och exkursioner, Linnédagar – en slags fältskola - för gymnasieelever samt ger ut tidningen Biologen.
Friluftsfrämjandet
Friluftsfrämjandet har utbildningar för ledare i Skogsmulleverksamheten - naturupplevelser och friluftsliv för barn och unga. De har även verksamheter som riktar sig direkt till skolor och förskolor:
Skogsmulle i förskolan
Skogsmulle i förskolan leds av personal som gått Friluftsfrämjandets utbildning. Eftersom Skogsmulle är ett skyddat varumärke behöver förskolan också bli certifierad att få ha Skogsmulle med barnen. Läs mer om Skogsmulle i förskolan.
I Ur och Skur
Friluftsfrämjandet certifierar skolor och förskolor som vill jobba efter I Ur och Skur-pedagogik. Det finns nästan 200 I Ur och Skur-enheter i Sverige. Grunden är friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande. Om man vill starta en ny I Ur och Skur-enhet eller göra din befintliga förskola eller skola till I Ur och Skur behöver du först gå en grundkurs. Den kursen innehåller grunderna i I Ur och Skur-pedagogiken, målsättningar, metodik, material och hur verksamheten fungerar i praktiken. Läs mer om I Ur och Skur.
Ledarutbildning
Friluftsfrämjandet olika ledarutbildningar, bland annat för den som är intresserad av att leda barngrupper. Gå in och kika på deras hemsida och läs om hur du kan bli ledare. Ledare - Friluftsfrämjandet
Utbildningsplats Gålö
Utbildningsplats Gålö, i Haninge kommun utanför Stockholm, erbjuder en fantastisk upplevelse med berättelser från förr och fakta om Östersjön. Drivs av Friluftsfrämjanet (tidigare Skärgårdsstiftelsen).
Fältbiologerna
Sveriges största miljö- och naturorganisation för unga och Naturskyddsföreningens fristående ungdomsförbund. De erbjuder massor av resurser för unga som vill engagera sig i frågor om miljö, natur och ekologi. https://faltbiologerna.se/
Göteborgs botaniska trädgård
Här finns en forskningsöversikt i vetenskaplig och populärvetenskaplig form, samt tips och idéer för utepedagogisk verksamhet. Göteborgs botaniska trädgård – utomhuspedagogik.
Håll Sverige rent
Kika in på Håll Sverige Rents webbplats för att ta del av deras studiematerial för barn och ungdomar i olika åldrar. Hej pedagoger! | Håll Sverige Rent
Naturskoleföreningen
Naturskoleföreningen arbetar för en idé: att lära in ute. Föreningen är ett forum för alla som arbetar på detta sätt, många representerar någon av Sveriges runt 90 naturskolor. Många naturskolor ordnar fortbildningar i utomhuspedagogik för lärare. Läs mer om hur de arbeter på Naturskoleföreningens webbsida.
Naturskyddsföreningen
Ta del av Naturskyddsföreningens läromedel inom olika ämnesområden och för olika åldrar på Skola - skolmaterial från Naturskyddsföreningen
naturum Öresund
Läs om hur du kan jobba med den marina miljön på Marinpedagogik | Naturum Öresund
Världsnaturfonden WWF Utbildning
På WWF Utbildnings webbplats hittar du material om lärande för hållbar utveckling som är riktat till elever i "elevrummet" respektive pedagoger i "lärarrummet". Teman är till exempel hållbara städer, energi och klimat, ung företagsamhet, biologisk mångfald osv. Här finns också material om skolutveckling och högre utbildning.
Om ekosystemtjänster
Naturens tjänster. En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster. WWF handledning 2014.
LONA-samarbeten med skolor
Merparten av Sveriges kommuner har tagit del av lokala naturvårdsbidrag, LONA, som delas ut sedan 2004. En lång rad satsningar har haft skolor som samarbetspart. Naturvårdsverket lyfter exempel på projekt i skriften Natur och friluftsliv – resurs för skolor Sverige runt.
Movium
Movium vid SLU Alnarp har det nationella samordningsansvaret för att utveckla och sprida kunskaper om utvecklande utemiljöer för barn och unga. Movium ordnar utbildningar och konferenser och ger ut tidskrifter, nyhetsbrev och rapporter.
Matte utomhus
STEM learning, om man söker på Learning Maths Outside the Classroom får man fram länkar och idéer om utomhusmatematik som handlar om skolgården, kyrkor, naturen med mera.
Forum för utomhuspedagogik
Forum för utomhuspedagogik är ett fakultets- och institutionsövergripande forskningsforum vid Linköpings universitet. Här möts forskare och lärare för att diskutera aktuella frågor inom utomhuspedagogik och utomhusdidaktik. Forskningen som bedrivs av Forums medlemmar fokuserar på betydelsen av plats för lärande och på utomhuspedagogikens betydelse för lärande, hälsa och miljö.
Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik
Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik är en gemensam satsning av Uppsala universitet och SLU för att stödja hela skolan, från förskola till vuxenutbildning med syfte att främja en stimulerande, intressant och aktuell undervisning. De har en innehållsrik hemsida med massor av ”hands-on tips”, exempelvis utskrivbara spel som natursudoku och naturmemory. De ordnar kurser för lärare, ger ut tidningen Bi-lagan samt har läromedlet Myller av liv på nätet.
Myller av liv är ett läromedel för att öka intresset för frågor om biologisk mångfald, miljö och naturvetenskap genom att väcka ungdomarnas upptäckarglädje, lust att lära om olika livsformer och förmåga att iaktta fenomen i naturen och dra slutsatser därav i kommunikation med andra människor. Målgrupper är elever och lärare i biologiskt orienterande ämnen i grundskolan (de senare årskurserna på mellanstadiet samt hela högstadiet och gymnasiet) samt lärarstuderande och lärarutbildare på lärarhögskolorna.Nordiska rådet - COPE (Children, Outdoor, Participation, Environment)
Projektet COPE (Children, Outdoor, Participation, Environment) har gett ut en guide om hur man kan engagera barn i frågor som hälsa, natur, miljöproblem och friluftsliv samt stärka deras handlingsförmåga för att förbättra sina egna villkor. Guiden är baserad på erfarenheter från 42 skolor i nordiska och baltiska länder. Den ger en bakgrund till varför dessa frågor är viktiga, goda exempel och tips på metoder och aktiviteter för skolor att använda naturen och lokalsamhället i undervisningen. Målgrupper är lärare i grundskolan, naturvägledare, fritidsledare, personer som arbetar med hälsofrågor och samhällsplanerare. Ladda ner guiden här.
Skogen i Skolan
Skogen i skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter. Den pedagogiska idén bygger på att koppla samman teori och praktik för att öka lärares och elevers intresse för och kunskap om skog. Skogen i Skolan vill öka förståelsen och intresset för skogen och dess värden. På hemsidan finns mycket användbart: länkar till läromedel om hur man kan använda skogen i undervisningen.
Utenavet
Utenavet är ett nationellt nätverk som verkar för främjandet av utomhuspedagogik. Arrangerar konferensen Ute är inne för lärare i skola och förskola och för naturvägledare.
Frågvis?
- Fråga en biolog – Lunds Universitet
- Fråga jourhavande biolog – Naturhistoriska riksmuseet
- Fråga jourhavande geolog – Naturhistoriska riksmuseet
- Fråga jourhavande paleontolog - Naturhistoriska riksmuseet
- SU har gjort 17 filmer med barn och ungdomars frågor om vatten, Östersjön och mycket mer i ”Vattenfrågor – flaskpost till forskare”
Naturpoesi
Naturskyddsföreningen och Naturskolan har övningar för barn (ca årskurs F-9), där man skapar poesi för att bearbeta intryck och formulera vad man till exempel lärt sig under en dag i naturen.
Sök i lektionsdatabasen
Lektion.se är en idébank med lektionstips av lärare för lärare. I lektionsdatabasen kan man söka och hämta lektionsmaterial för utomhuslektioner i olika ämnen. Det är inte helt lätt att hitta just utomhusmaterial, man får söka på exempelvis ”utelektion” eller ”övning”.
För förskolebarn
Förskoleforum har tips på utomhusaktiviteter för förskolebarn, ofta med naturkoppling. Sök på till exempel "utomhusaktiviteter".
Aktivitetsbanken
I Scouternas Aktivitetsbank finns en stor mängd förslag på metoder, lekar och andra sätt att lära sig om natur och att vistas i den.
Inspiration från andra länder
Den danska Naturvejlederforeningens tidskrift Naturvejleder har publicerat flera temanummer om naturvägledning för barn. På föreningens hemsida hittar du också aktuella projekt, utbildningar med mera.
Sharing Nature är en webbplats med tips på aktiviteter, kurser, onlineutbildningar med mera baserat på Joseph Cornells bok med samma namn.
Behöver du ännu fler tips, idéer och inspiration?
På CNV:s sidor om digital teknik för naturvägledning finns ytterligare uppslag.