
Naturvägledning för barn och unga
Naturen är en fantastisk resurs för aktiviteter, upplevelser och lärande för barn och unga. Det finns stora vinster att göra genom att till exempel mer av skolans undervisning sker utomhus.
Forskning visar på en rad positiva effekter såsom att både barn och pedagoger blir mindre stressade och sjuka; motorik, empati, samarbetsförmåga och koncentrationsförmåga förbättras; fantasi och kreativitet stimuleras. Trots alla fördelar är trenden för barns utevistelse nedåtgående. Enligt studier har barns skogsbesök halverats de senaste 20 åren. Det finns emellertid många som arbetar för att vända utvecklingen.
CNVs nyhetsbrev Naturvägledaren augusti 2017: Gilla barnens närnatur! handlar om barns naturkontakt och naturvägledning för barn och unga. Läs gärna också Naturvägledaren april 2014 med samma tema. Vi har tidigare tagit fram skriften Naturvägledning i skolan.
Här på webbplatsen försöker vi samla tips om läsning, projekt och organisationer som arbetar med naturvägledning för barn och unga. Hör gärna av dig om du saknar något på listorna (cnv@slu.se).
För fler pedagogiska tips och idéer rekommenderar vi att du också besöker våra sidor om metoder och verktyg för naturvägledning samt våra sidor kring digitala verktyg för naturvägledning.
För friluftslivets år 2021 togs det fram en bingobricka med nio aktiviteter, vilka passar elever i årskurs F-6 och fritidshem. Kopplingen till läroplanen presenteras på brickan. Aktiviteterna är naturdikt, utemellis, natur-TV, naturskrift, teater, naturkonst, hinderbana, läs en bok ute och tyst promenad. Ladda gärna ner den: Friluftsbingobricka.
Här finns mer att läsa och inspireras av!
Svenska turistföreningen har tagit fram Allemansrättskolan med enkla texter och korta och roliga filmer som förklarar allemansrätten.
Den här listan är under utveckling. Snart kommer det mer!