Att använda texter

Sidan granskad:  2025-05-12

Texter är ofta en betydelsefull del av naturvägledningen på t ex skyltar och i utställningar. Här får du tips om hur du tänka för att använda text så att besökare blir intresserad och förstår ditt budskap.

Det finns flera böcker och webbsidor som kan användas för att få hjälp med att skriva texter för naturvägledning. Några återkommande tips är: 

  • Fundera på vad som kan intressera din målgrupp. 
  • Hjälp dina läsare att relatera till ämnet. 
  • Lyft fram budskapet genom att hänvisa till saker som läsaren kan se, höra och lukta från platsen de står på. 
  • Variera längden på dina meningar. 
  • Använd samma uttryck som du hade gjort om du hade kommunicerat muntligt med gruppen.
  • Involvera läsaren.
  • Variera texten med bilder, diagram och annat visuellt material för att stärka ämnet som texten beskriver. 
  • Använd aktiva verb istället för passiva. Exempel: Jag ser fågeln (aktivt). Fågeln blir sedd av mig (passivt). 
  • Använd handlingsverb för att sätta liv i dina meningar. Exempel: Träden producerar syre som vi andas in
  • Tänk ut en slagkraftig rubrik som fångar betraktarens uppmärksamhet
  • Använd ord som är bekanta för målgruppen.
  • Var inte rädd för att använda metaforer och jämförelser i din text. 
  • Att skriva i syfte för naturvägledning är mer som att skriva ett brev till en god vän och inte till en styrelse eller myndighet. Exempel Visste du att nötskrikan trivs bra här? Se dig omkring, kanske ser du den?

Planera text som del av planering av naturvägledning 

Texten som besökaren tar del av på en skylt, i en utställning eller på webbsida får gärna planeras som en del av den samlade naturvägledningen besökaren möter och tar del av. På CNV:s sidor om planering av naturvägledning finns rekommendation om hur du planerar naturvägledning för t ex ett område, en utställning eller en vandringsled.   

Thomas Öbergs bok Att skriva om natur

Tillsammans med Thomas Öberg har CNV tagit fram boken Att skriva om natur. I den får man konkreta tips om hur man kan tänka för att texter ska kunna utformas för obemannad naturvägledning, som skyltar i naturen. Läs mer om boken och beställ den här.
Läs mer om Thomas Öberg på Naturmorgons webb.

CNV har tidigare hållit i kurser tillsammans med Thomas och baserat på boken.

Övriga böcker och källor för tips

På engelska finns till exempel John A. Veverkas The Interpretive Writers Guidebook - How to Provoke, Relate and Reveal your messages and stories to your visitors in memorable ways.

Beck, Larry & Cable, Ted T. (1998). Interpretation for the 21st century: fifteen guiding principles for interpreting nature and culture. Champaign, Ill.: Sagamore

Pelger, Susanne (2007). Kommunikation för naturvetare. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Serrell, Beverly. (2015). Exhibit labels: an interpretive approach. 2. ed. Maryland: Rowman & Littlefield

https://utstallningskritik.se/ 

https://sverigeskonstforeningar.nu/wp-content/uploads/2020/05/Guidebok_kommunikation.pdf - Digital guidebok från Sveriges konstföreningar som berör kommunikation och marknadsföring för utställningar 

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.8cd5a1b19362fb4fc2229/1732533259067/Klarspr%C3%A5k.pdf - Guide från Länstyrelsen Västra Götaland i hur man skriver begripliga texter

https://www.isof.se/svenska-spraket/klarsprak/klarsprakshjalpen - Verktyg som bedömer hur tydlig och förståelig en text är samt massor med tips om förbättringar och målgruppsanpassning. 

På USAs National park service sida om skyltar (waysides) finns en del rekommendationer om texter. https://www.nps.gov/subjects/hfc/wayside-planning.htm

Om utställningstexter. https://exhibits.si.edu/wp-content/uploads/2021/09/SI-Guide-to-Interpretive-Writing-for-Exhibitions.pdf

Testa texter

Det finns flera handfasta rekommendationer som kan användas för att bedöma texter. 

3-30-3 regeln

Denna regel syftar på hur man får en publiks uppmärksamhet och hur man behåller den. 3 sekunder åt att fånga uppmärksamheten, 30 sekunder åt att bevisa värdet i texten samt 3 minuter åt att berätta en hel historia och övertyga. 

Flesch läsbarhetstest 

Detta test är designat för att mäta hur enkel en text är att läsa och förstå. För att uppnå en hög poäng på Flesch läsbarhetsskala måste texten vara lätt att läsa samt kunna förstås av alla med en förmåga att kunna föra en konversation på det språk som texten är skriven på. 

Certified Interpretive Writer

Kursen Certified Interpretive Writer (CIW) är framtagen av den europeiska organisationen Interpret Europe. Den hålls återkommande runt om i Europa. Läs mer om kursen här

Några ord om orden

Orden

Ett ord som en människa fäst sig vid

kan verka i oberäknelig tid.

Det kan framkalla glädje till livets slut

det kan uppväcka obehag livet ut.

Ja, det påverkar livet på jorden.

Så slarva inte med orden!

Alf Henriksson

Kontakt