Plant Biology
The course describes different aspects on plants and how they function in their natural environment, such as the coupling between structure and function, what plants need to survive, how both external and internal factors regulate growth and development, and how plants defend against different forms of stress. Furthermore, plant photosynthesis, general metabolism and nutritional contents are treated, and how mankind has tried to improve these by different forms of breeding. The use of plants as experimental model systems within biology is underscored, and experimental training is given in the form of several laboratory practicals and plant growth experiments.
Information from the course leader
Välkommen till kursen i Växtbiologi 15hp (Bi1279) 2022/23
Innehåll: Kursen vänder sig i första hand till studerande inom Agronomprogrammets mark/växt-inriktning, och behandlar växters anatomi, metabolism, tillväxt, utveckling och genetik. Kursen kommer att fokusera på de ”högre växterna”, dvs de växter som har ledningsvävnad. Lärarna på kursen kommer från institutionerna för Växtproduktionsekologi och Växtbiologi. Vi kommer alla att bidra med våra specialkunskaper inom det breda ämnet växtbiologi.
Kursbok: Kursbok är Campbell´s ”Biology – a global approach” den 12:e upplagan som finns att köpa hos bl.a. Studentbokhandeln. Boken är inte obligatorisk att köpa, men det är den bok kursen främst refererar till vad gäller t.ex. sidhänvisningar/inläsning. Boken finns i två versioner; kursen använder den som heter ”Global edition”. Boken finns dessutom med/utan online-resurser. Onlineversionen kostar lite extra och kan utnyttjas på egen hand, men är inget som kursen refererar till. Ett anatomi-kompendium kommer att säljas till självkostnadspris. Ett kurskompendium med laborationer mm. är gratis. I kurskompendiumet finns också en kort sammanfattning av varje föreläsning inkl. sidhänvisningar till kursboken. (Sidhänvisningar till äldre upplagor av kursboken kan fås på begäran.)
Undervisningsformer: Kursen innehåller föreläsningar som behandlar centrala moment inom ämnet växtbiologi. Vidare ingår mikroskopi-övningar, laborationer, en fotoövning samt ett längre odlingsförsök i växthus som man planerar själv och som är kopplat till en seminarieuppgift. Obligatoriska moment är utmärkta med ”ALLA” i schemat.
Den tid som inte är schemalagd är inte att betrakta som 'ledig', utan är tid tänkt att användas för eget arbete (t.ex. skrivande av rapporter, skötsel av odlingar, inläsning etc). Kursen kommer att delas in i lab-grupper à 3-4 personer i varje. Gruppindelningen sker vid kursstart; tänk gärna ut förslag på grupper innan dess. Under kursen finns också tillfällen till instudering genom att arbeta med olika frågor, både egna o andras.
Examination: För godkänt på kursen krävs godkänt på en skriftlig tentamen, godkänt på en skriftlig redovisning av en fotoövning, samt en godkänd redovisning (inkl. 30 min seminarium) av en odlingsuppgift. Dessutom krävs godkända skriftliga rapporter av laborationer, och närvaro på obligatoriska moment.
Schema: Finns på kurshemsidan (Slunik). Schemat är preliminärt fram till kursstart, men alla obligatoriska moment ligger i princip fast redan nu. Schemat kan därför användas för planering av juluppehållet, men observera att det obligatoriska odlingsförsöket håller på fram till sista veckan före jul. Laborationer/övningar kan sluta lite tidigare eller senare än utsatt.
Kursstart: Upprop sker tisdag 1:a nov C213 kl 9:15
Frågor?: Skriv till mig!
Välkommen till kursen!
Folke Sitbon, kursledare
(folke.sitbon@slu.se)
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1279-20062 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1279
Academic year 2024/2025
2024-11-01 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
2023-10-31 - 2024-01-14
Academic year 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
2020-11-02 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
2017-10-30 - 2018-01-14
Syllabus and other information
Syllabus
BI1279 Plant Biology, 15.0 Credits
VäxtbiologiSubjects
BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Laborations and other compulsory parts | 3.5 | 0202 |
Written exam | 11.5 | 0203 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to 7,5 credits Chemistry and 20 credits Biology.Objectives
The course provides a basic understanding of how plants are built up, functions, and are used for human benefit. Theory is linked to the practice by laboratory experiments and plant cultivation trials.
After a completed course the student will be able to:
describe the structure and function of higher plant cells, tissues and organs
account for higher plant photosynthesis, respiration and metabolism; uptake, transport and sales of water respectively. mineral nutrition; growth and development; protection against biotic and abiotic stresses; functional adaptations to different environments; as well as how external factors and internal mechanisms regulate these processes
account for plant breeding by selection and genetic modification, as well as practical applications of this
plan, perform and report on experiments that show plant biological phenomena, as well as orally and in writing explain the results of such trials
seek, critically examine and collate literature data within a specific plant area, and verbally communicate these in an easily understandable way.
Content
The course provides basic knowledge of the higher plant anatomy, physiology and breeding, as well as training in experimental and analytical methods for the study of biological processes in plants.
Anatomy: Structure of the higher plant cells, tissues and organs. The relationship between structure and function of roots, stem, leaf and flower. Ecological adaptations of appearance and structure.
Physiology: The higher plants’ life cycle and reproduction. Photosynthesis and respiration. Function, needs and absorption of water, respectively mineral nutrition. Transport processes. Primary and secondary metabolism. Growth, development and plant hormones. Temperature, water and light as ecological factors. Stress physiology and plant protection.
Plant breeding: The basics in classical plant breeding as well as its practical applications. Genetically modified plants.
Experimental and analytical methods: Laboratory experiments. Basis for planning and statistical analysis of crop trials. Oral and written reports.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed written exam. Approved written and oral presentations of exercises, laboratory practicals and literature reviews. Approved participation in compulsory parts.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The required course prerequisites in chemistry can be obtained by for instance following the courses Basic Chemistry I, 15 hp (KE0062); Basic Chemistry II, 7,5 hp (KE0063); or Biochemistry, continuation 7,5 hp (KE0064) and achieving at least 7,5 hp. Some parts of the course may be given with English as the main language.Responsible department
Department of Plant Biology
Further information
Grading criteria
Betygskriterier för kursen Växtbiologi 15hp (Bi1279).
Kursens olika mål kan delas in i områdena Fysiologi, Anatomi och Genetik/växtförädling. Dessa mål examineras genom en skriftlig tentamen. Dessutom ingår i kursen redovisningar av laborationer (skriftligt/muntligt) och en odlings/litteraturuppgift (muntligt). Fysiologiavsnittet är det innehållsmässigt mest omfattande och ges därför störst betydelse.
Lärandemål (citerat ur kursplanen):
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna:
- beskriva byggnad och funktion hos högre växters celler, vävnader och organ
- utförligt redogöra för högre växters fotosyntes, respiration och ämnesomsättning; upptag,
transport och användning av vatten resp. mineralnäring; tillväxt och utveckling; skydd mot biotisk och abiotisk stress; funktionella anpassningar till olika livsbetingelser; samt för hur yttre faktorer och inre mekanismer reglerar dessa processer
- redogöra för växtförädling genom urval och genetisk modifiering, samt praktiska tillämpningar av detta
- planera, utföra och redogöra för experiment som visar växtbiologiska fenomen, liksom muntligen och skriftligen kunna förklara resultaten av sådana försök
- söka, kritiskt granska och sammanställa litteraturuppgifter inom ett växtbiologiskt specialområde, och muntligen informera om dessa på ett lättfattligt sätt.
Betygskriterier för resp. delavsnitt:
Fysiologi:
G = Studenten kan utförligt redogöra för fundamentala växtfysiologiska begrepp enl. kursmål VG = Studenten drar dessutom egna slutsatser och kan förklara orsakssamband utifrån givna fakta
Anatomi:
G = Studenten kan namnge och utförligt beskriva ett antal anatomiska strukturer och deras funktion i växter
VG = Studenten kan aktivt koppla ihop samband mellan anatomisk struktur och fysiologisk funktion, och vice versa
Genetik/växtförädling:
G = Studenten kan översiktligt redogöra för fundamentala begrepp inom växtförädling, genteknik, genetisk modifiering, och deras praktiska tillämpningar inom jordbruket
VG = Studenten kan ingående förklara och aktivt koppla ihop begreppen ovan, och kan diskutera olika konsekvenser av de praktiska tillämpningarna
Laborationer och övningar:
G = Godkända skriftliga rapporter och muntliga redovisningar
VG = Alla skriftliga redovisningar av laborationer är inlämnade enligt anvisningar inom sju
arbetsdagar efter avslutad laboration, och godkända inom en vecka efter kursens avslutande.
Odlings-/litteraturuppgift:
G = Godkänd uppgift och muntlig redovisning
Betygskriterier för hela kursen sammantagen:
5 = VG på Fysiologi, VG på Anatomi, VG på Genetik, VG på Laborationer. G på Odlingsuppgift
4 = VG på Fysiologi, VG på Laborationer, samt VG på Anatomi eller Genetik, alt. VG på Fysiologi+Anatomi+Genetik tillsammans (lägst G på någondera), och VG på Laborationer. G på Odlingsuppgift
3 = G på Fysiologi, lägst G på övriga delmoment
I förekommande fall ges fr.o.m. det tredje examineringstillfället högst betyget 3