Agricultural science for food agronomists
Denna kurs riktar sig till dig som vill lära dig mer om SLUs agronominriktningar så som husdjur, mark och växt, ekonomi och landsbygd. I kursen varvas teori med praktiska övningar och studiebesök för att du ska få en bred överblick och förståelse för svensk lantbrukssektor och dess samspel med det övriga samhället.
Kunskap om olika husdjursslag, förståelse för växtodling, företags- och nationalekonomiskt tänkande samt förståelse för landsbygdens historia och samtida utveckling är en viktig bas för ett välfungerande lantbruk. Förutom ämneskunskap ger kursen dig verktyg för kritiskt tänkande, samarbete, argumentation och utveckling av olika presentationstekniker.
Under kursens gång får du genom föreläsningar, grupparbeten, praktiska moment och studiebesök lära dig om lantbrukets komplexitet och utmaningar. Förutom oss lärare och forskare får du dessutom träffa inbjudna lantbrukare och besöka ett lantbruksföretag.
Information from the course leader
UPPDATERAD INFO 22-01-07
Hej,
Med hänvisning till Regeringens och Folkhälsomyndighetens nya restriktioner från och med 23 december har SLU uppdaterat sina anvisningar för undervisning och examination period 3 vårterminen 2022, med anledning av covid-19. I SLUs anvisningar står det ”Ur smittspridningssynpunkt är det angeläget att föreläsningar för stora studentgrupper i första hand genomförs digitalt.” Eftersom att ni förväntas vara omkring 120 studenter totalt så anses det vara en stor grupp och vi har därför valt att lägga alla föreläsningar digitalt i januari till att börja med. Studiebesöket och även övningen för Mark och växt-blocket planeras att ske på plats, se uppdaterat schema på kurshemsidan och i Canvasrummet. I Canvasrummet kommer du även åt zoom-länken till kursintroduktionen den 17 januari.
Mvh Kursledningen
*********************************************
Hej och välkommen till lantbruksvetenskap för agronomer!
Undervisningen är planerad för att ges i sal på campus och digitalt via Zoom. Observera dock att de i schemat listade "salarna/forumen" är beroende av en fortsatt positiv utveckling av pandemisituationen. Var därför noga med att stämma av eventuella schemauppdateringar innan kursstart.
Kursintroduktionen kommer att ske den 17 januari kl. 09:15–12:00 i Sal W. Det är obligatoriskt att du deltar på introduktionen, eftersom att du då har möjlighet att ställa frågor i realtid.
Vi kommer att använda plattformen Canvas, där det kommer att finnas viktig information, handouts och mycket annat. Där hittar du också en länk till Zoom som kommer att användas under kursens gång.
Avslutningsvis vill vi påminna dig om att du måste registrera dig på kursen, inte minst för att kunna komma åt Canvassidor.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Vänliga hälsningar Monika, Rebecca, Cecilia, Ida, Kjell, Erik och Nora
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LB0105-30178 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LB0105
Academic year 2023/2024
Agricultural science for food agronomists (LB0105-30303)
2024-01-15 - 2024-03-19
Academic year 2022/2023
Agricultural science for food agronomists (LB0105-30063)
2023-01-16 - 2023-03-21
Academic year 2020/2021
Agricultural science for food agronomists (LB0105-30254)
2021-01-18 - 2021-03-23
Academic year 2019/2020
Agricultural science for food agronomists (LB0105-30059)
2020-01-20 - 2020-03-24
Academic year 2018/2019
Agricultural science for food agronomists (LB0105-30112)
2019-01-21 - 2019-03-25
Syllabus and other information
Syllabus
LB0105 Agricultural science for food agronomists, 15.0 Credits
Lantbruksvetenskap för livsmedelsagronomerSubjects
Agricultural ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Crop production | 2.0 | 0302 |
Business and economics perspective | 2.0 | 0303 |
Animal production | 2.0 | 0304 |
Rural development | 2.0 | 0305 |
Agricultural Science Synthesis | 7.0 | 0306 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements.Objectives
The course intends to provide the students in the agronomist programme in food science knowledge of and an understanding of the preconditions of the agrarian sector, functions and interaction with the other society.
On completion of the course, the student should be able to:
define the most important preconditions for plant cultivation, its important components and technologies and outline the environmental impact from the feed production
define the animal food products from commodity perspective their technological properties and quality,
define how food companies are built-up and the importance of and regulatory framework around support and contribution within the animal production,
use and understand keywords that describe the economic situation in a company
define important aspects of rural and agricultural policy, economics and national and international political organisations,
describe social, cultural and economic preconditions for rural development,
argue and problematize around sustainability issues within Swedish agriculture.
Content
At lectures, seminars, project work and exercises, the economics of the agriculture is treated, resources, methods - including technology - for production of products and services with a focus on Swedish conditions. The different components of the course are joined with a synthesis work that goes on during the whole course.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
The aim of the course is assessed through written tests, oral presentations and approved participation in compulsory components e g seminars.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Certain lectures are carried out in English. Costs for travels and food that can arise under possible study visits are paid by the students.Responsible department
Department of Molecular Sciences
Cooperating departments:
Grading criteria
Betygskriterier och Examination för lärandemålen
Betyg |
3 |
4 |
5 |
Moment |
Lärandemål 1 - redogöra för de viktigaste förutsättningarna för växtodling, dess viktiga moment och tekniker, samt redogöra för miljöpåverkan från foderproduktionen |
Beskriva växtodlingens förutsättningar i Sverige samt utvärdera detta för olika produktionsformer. Känna till olika jordarter och deras odlings-egenskaper. Identifiera de viktigaste grödorna. Beskriva vanliga ogräs-typer och skadegörare. Ge exempel på odlingens miljöpåverkan. |
Beskriva växtodlingens geografiska skillnader för utmaningar och möjligheter. Identifiera jordbearbetningsmetoder och dess utförande i tiden. Beskriva jordarternas fysikaliska egenskaper. |
Resonera om växtodlingens utmaningar och möjligheter. |
Tentamen, delprov 1 och syntesarbete |
Lärandemål 2 - redogöra för de i Sverige vanligaste livsmedlens teknologiska egenskaper och kvalitet ur råvara- och processperspektiv |
Beskriva de berörda livsmedlens sammansättning och teknologiska egenskaper med råvara- och processperspektiv. Beskriva viktigaste förädlingsprocesser
|
På ett mer ingående sätt beskriva de berörda livsmedlens sammansättning, teknologiska egenskaper och inverkan av förädlingsprocesser på livsmedlets ätkvalitet |
Jämföra och utvärdera faktorer som påverkar livsmedlets kvalitet kopplad till råvaran och förädlingsprocesser inom livsmedelsindustrin
|
Tentamen, delprov 2 och syntesarbete |
Lärandemål 3 - redogöra för hur lantbruksföretag är uppbyggda, samt betydelsen av och regelverk kring stöd och bidrag |
Kunna beskriva den vanligaste uppbyggnaden av lantbruksföretag, och redogöra för bidrag och regelverk inom växt- och animalie-produktionen |
|
|
Syntesarbete |
Lärandemål 4 - använda och förstå nyckelord som beskriver det ekonomiska läget i ett företag
|
Beskriva och förklara de nyckeltal som används för att analysera ett företags ekonomiska läge |
Med god analytisk förmåga beskriva sambanden mellan ett företags bokslut och dess nyckeltal |
Självständigt beräkna ett företags nyckeltal utifrån företagets bokslut, och analysera företagets ekonomiska läge utifrån nyckeltalen. |
Tentamen, delprov 3 och syntesarbete |
Lärandemål 5 - redogöra för viktiga aspekter av landsbygds- och jordbrukspolitik, nationalekonomi samt nationella och internationella politiska organisationer |
Beskriva grundläggande aspekter inom landsbygds- och jordbrukspolitik samt nationella och internationella politiska organisationer. Beskriva centrala begrepp inom nationalekonomi. |
Förstå hur olika politikområden och politiska organisationer, nationella och internationella, påverkar landsbygdens och lantbrukets utvecklingsmöjligheter. Skrivet med "röd tråd", i huvudsak rättstavat och referenshantering är i huvudsak korrekt. |
Förmåga att problematisera politikens förmåga samt ge exempel på centrala politiska organisationers roller för landsbygdens och lantbrukets utvecklingsmöjligheter. Skrivet med tydlig "röd tråd", rättstavat och referenshantering är korrekt. |
Tentamen, delprov 4 och syntesarbete |
Lärandemål 6 - beskriva sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar för landsbygdsutveckling |
Redogöra för centrala begrepp för förståelsen av landsbygdens skilda sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar |
På ett mer ingående sätt beskriva centrala begrepp för analys av landsbygdens skilda sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Skrivet med "röd tråd", i huvudsak rättstavat och referenshantering är i huvudsak korrekt. |
Förmåga att använda sig av centrala begrepp för att analysera och problematisera olika sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar för landsbygdsutveckling. Skrivet med tydlig "röd tråd", rättstavat och referenshantering är korrekt. |
Tentamen, delprov 4 och syntesarbete |
Lärandemål 7 - Översiktligt beskriva grundläggande biologiska skillnader mellan olika viktiga husdjursslag i lantbruket, som påverkar vad de används till och vilka krav det ställer på utfodring och skötsel samt etiska aspekter på husdjurshållning.
|
Beskriva grundläggande biologiska skillnader mellan olika viktiga husdjursslag i lantbruket, samt vilka krav det ställer på utfodring och skötsel. Översiktligt beskriva viktiga produktionssystem i animalieproduktionen |
Redogöra för animalieproduktionens förutsättningar och krav med avseende på djurens beteende, djurskydd, avel och utfodring, och beskriver olika produktionssystem ingående med korrekt terminologi.
|
Resonera kring förutsättningar för olika produktionssystem samt kring tillämpningar av avel, skötsel och utfodring. |
Tentamen, delprov 5 och syntesarbete |
Lärandemål 8 - argumentera och problematisera kring hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk. |
På en grundläggande nivå argumentera och problematisera kring hållbarhetsfrågor inom svenskt lantbruk. Detta innebär godkänt syntesarbete, muntligt och skriftligt. |
|
|
Syntesarbete |
Delprov
- Kursen är indelad i fem delprov samt syntes, ett delprov per huvudämne (program). För att få godkänt på kursen krävs godkänt på fyra delprov, i de ämnen som inte utgör huvudämne i det program studenten är antagen till, samt godkänt syntesarbete:
- 3 hp, Växtproduktion (Crop Production) – Delprov 1. Betygsskala U/3/4/5
- 3 hp, Livsmedel (Food Science) – Delprov 2. Betygsskala U/3/4/5
- 3 hp, Företags- och nationalekonomiska perspektiv (Business and Economics Perspective) – Delprov 3. Betygsskala U/3/4/5
- 3 hp, Landsbygdsutveckling (Rural Development) – Delprov 4. Betygsskala U/3/4/5
- 3 hp, Husdjur (Domestic Animals) – Delprov 5. Betygsskala U/3/4/5
- 3 hp, Syntes/Synthesis - Betygsskala U/G
Slutligt betyg på kursen
Betyg |
För att nå totalbetyget ska du uppnå: |
|
5 |
Uppfyller betyg 4, samt ett medeltal av delproven på 5. Bedömning av syntesarbete kan tas med vid bedömning för att höja till betyg 5 |
Godkänt deltagande i obligatoriska moment |
4 |
Uppfyller betyg 3, samt ett medeltal av delproven på 4. Bedömning av syntesarbete kan tas med vid bedömning för att höja till betyg 4 |
Godkänt deltagande i obligatoriska moment |
3 |
Godkänd skriftlig tentamen och godkänd skriftlig och muntlig projektpresentation. |
Godkänt deltagande i obligatoriska moment |
Litterature list
- Kurslitteratur [Kurslitteratur] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LB0105/30178.2122/Ut_Litteraturlista_Lantbruksvetenskap_2022.pdf)