Field Trip in Landscape Architecture
Genom litteraturstudier och studiebesök får du ökad förståelse för skillnader och likheter mellan landskapsarkitektur vid resemålet och i Sverige. Inför den obligatoriska studieresan formulerar du ett reseprogram innehållande mål och syfte med resan samt resplan med tider. Studieresan med studiebesök dokumenteras väl och presenteras i text och bild. Reseprogram och resedokumentation lämnas in för bedömning
Information from the course leader
Välkomna till LK0312 för hösten 2023!
Kursansvarig lärare: Viveka Hoff, viveka.hoff@slu.se.
Kursstart är den 4/9 kl. 16.00. Kursstart sker på zoom, se länk i schemat här nedanför.
Registrering på kurs
För att kunna gå kursen behöver ni registreras på den.
Ni registreras i samband med att ni godkänns på era program.
För att programmet ska bli godkänt behöver ni lämna in det på utsatt datum enligt schemat.
Samhällsläget är fortfarande osäkert med avseende på utlandsresor. Vill en resa så sker resan helt på eget ansvar. Det är viktigt att ni själva informerar er om läget: www.krisinformation.se
Observera att OM en reser utomlands mot UDs avrådan gäller inte försäkringar och dylikt.
Krav för godkänt program
Programmet ska innehålla beskrivning av studieobjekt, syfte, forskningsfråga, utkast på metod (hur du hämtar information om platsen du ska studera, ex. litteraturöversikt, dokumentöversikt, platsanalys…) och en enkel tidplan med angivna veckor för utförande av förberedelser, resa, rapportskrivande samt datum för eventuell handledning och slutinlämning. Omfattningen ska motsvara cirka en A4-sida. Handledning kan ges på Zoom eller på campus Ultuna. Föreslå dag/vecka för handledning i programmet.
Krav för godkänd rapport
För att en ska bli godkänd på kursen behöver den skriftliga rapporten bli godkänd samtidigt som datum för inlämningar hålls (se schema). Rapporten ska innehålla inledning/bakgrund/problemställning, syfte och forskningsfråga, en enkel metodbeskrivning, resultat och slutligen en diskussion. Det är inte viktigt att de olika delarna är rubricerade som ovan utan det är fritt fram för dig att utforma rapporten som du vill men den behöver innehålla motsvarande delar. Sträva efter att skriva en lättläst och välstrukturerad rapport där texter och bilder belyser varandra.
Övrigt
Du som är antagen med villkor ska kunna uppvisa att du uppfyllt förkunskapskraven (45 hp landskapsarkitektur) senast vid kursstarten. Vid frågor, kontakta kursansvarig.
Kursen har ingen Canvassida. Alla inlämningar mailas in till kursansvarig. Schema och betygskriterier finns här nedanför.
Hör av dig på mailen om du av någon anledning inte kan delta i kursstarten men ändå vill gå kursen.
Jag ser fram emot en rolig och givande kurs.
Viveka
Schema ht 2023
Måndag 4/9, 16.00-17. Kursstart inklusive frågestund om programskrivning.
Zoomlänk: https://slu-se.zoom.us/j/61548040105
Måndag 2/10 kl. 9.00. Skicka senast in program via mail. Ni blir registrerade på kursen när programmet godkänns.
Måndag 16/10 kl. 16.00-17. Frågestund om programskrivning (om någon inte är godkänd).
Zoomlänk: https://slu-se.zoom.us/j/65481775623
Måndag 30/10 kl. 9.00. Skicka senast in reviderat program via mail.
Tid för handledning bokas in på eget initiativ. Studenter kan boka in ett handledningstillfälle under terminen. Ge förslag i tidplanen i programmet. Handledning ges via zoom och på campus Ultuna.
Fredag 12/1 2024 kl. 17.00. Tid för slutinlämning.
Betygskriterier
Kurskrav
För att få ett slutbetyg på kursen krävs uppfyllda krav på obligatoriska inlämningar enligt anvisningar samt lägst betyg 3 på samtliga betygsmål. För att få slutbetyg 4 krävs, utöver kraven för G på kursen, betyg 4 på samtliga betygskriterier utom ett. För slutbetyg 5 krävs, utöver kraven för betyg 4, betyg 5 på samtliga betygskriterier utom ett.
3 |
För betyg 3 krävs att din text visar på kunskap motsvarande kursmålen: |
|
Rapporten har en begriplig struktur. |
|
|
Frågeställningen har ett platsperspektiv och faller inom ämnet landskapsarkitektur. |
|
|
Rapporten innehåller en platsbeskrivning. |
|
|
Rapporten innehåller en platsanalys. |
|
|
Du använder relevanta källor. |
|
|
Texten är språkligt sett begriplig. |
|
|
Det finns en röd tråd mellan frågeställning och resultat. |
|
|
Du refererar enligt SLU:s Harvardstil både i den löpande texten och i referenslistan. |
|
|
Rapporten innehåller illustrationer av den undersökta platsen. |
|
|
Rapporten har en titel. |
|
|
Alla sidor är numrerade. |
|
|
Du har skrivit ditt namn, kursens namn och kurskod, inlämningsdatum, institution och universitet på rapportens framsida. |
|
|
Inlämningen skedde efter överenskommelse med kursansvarig. |
|
4 |
Utöver kriterier för betyg ”3” |
|
Du har formulerat en väl avgränsad frågeställning som är väl kopplad till ett tydligt syfte. |
|
|
Alla figurer har förklarande figurtexter. |
|
|
Alla figurer har upphovsrätt angiven. |
|
|
Rapporten innehåller en diskussion av resultatet i relation till frågeställningen. |
|
|
Rapporten innehåller en diskussion av resultatet i relation till syftet. |
|
|
Rapporten har en god struktur. |
|
|
Rapporten har en väl formulerad text. |
|
|
Rapporten har illustrationer som belyser resultatet i texten. |
|
5 |
Utöver kriterier för betyget ”4” |
|
|
|
|
Du hänvisar till bilder löpande i rapporten och anger referenser i referenslistan. |
|
|
Rapporten innehåller en tydlig analys. |
|
|
Rapporten innehåller ett intressant resultat. |
|
|
Rapporten innehåller en väl formulerad diskussion över resultatet i relation till frågeställningen. |
|
|
Rapporten innehåller en väl formulerad diskussion om resultatet i relation till syftet. |
|
|
Rapporten har en mycket god struktur. |
|
|
Rapporten har genomgående en mycket väl formulerad text med få språkliga brister. |
|
|
Rapporten har väl valda illustrationer och figurtexter som tydligt stödjer innehållet i texten. |
|
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0312-10202 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0312
Academic year 2024/2025
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30161)
2025-01-20 - 2025-06-08
Academic year 2024/2025
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10159)
2024-09-02 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30160)
2024-01-15 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30045)
2023-01-16 - 2023-06-04
Academic year 2022/2023
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10039)
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30138)
2022-01-17 - 2022-06-05
Academic year 2021/2022
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10138)
2021-08-30 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30280)
2021-01-18 - 2021-06-06
Academic year 2020/2021
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10310)
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30041)
2020-01-20 - 2020-06-07
Academic year 2019/2020
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10045)
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-30057)
2019-01-21 - 2019-06-09
Academic year 2018/2019
Field Trip in Landscape Architecture (LK0312-10066)
2018-09-03 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
LK0312 Field Trip in Landscape Architecture, 5.0 Credits
Studieresa inom landskapsarkitekturSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 5.0 | 0301 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Equivalent to 45 credits in landscape architecture.Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Urban and Rural Development